Arctic Treehouse Hotel Rovaniemi
  • Etusivu
  • Business
  • Lapissa investoidaan nyt korkeatasoiseen ja kestävään matkailuun

Lapissa investoidaan nyt korkeatasoiseen ja kestävään matkailuun

High end -matkailupalveluja tarjoavien yritysten kasvu on ollut viimeisten vuosien aikana Lapissa vahvaa. Meneillään oleva Covid-19 -pandemia on vienyt alan suvantoon, mutta yrittäjät uskovat, että tilanne voi jopa vahvistaa Lapin brändiä maailmalla.

Lapissa on suunnitteilla useita miljoonien eurojen investointihankkeita matkailun saralla. Erityisesti korkeatasoinen, kestävään kehitykseen nojaava elämysmatkailu on ollut vahvassa nosteessa jo vuosia.

Keväällä alkaneen Covid-19 -pandemian johdosta rakennushankkeiden aikataulua on jouduttu osin suunnittelemaan uusiksi. Yrittäjät vakuuttavat kuitenkin, että Lapissa ollaan valmiina, kun matkustus jälleen vapautuu. Siinä tilanteessa Lapin vetovoimatekijät, kuten puhtaus ja turvallisuus, voivat jopa entisestään vahvistua.

Kestävä matkailu on nouseva trendi

Ilkka Länkisen johtaman Santa Park Arctic Worldin liiketoiminta on kasvanut viimeisten seitsemän vuoden aikana kaksinumeroisia lukuja vuosittain. Seuraavaksi yritys suunnittelee Rovaniemen Syväsenvaaraan uutta superekologista matkailukohdetta, johon tulee muun muassa 150-paikkainen älyteknologiaa hyödyntävä hotelli sekä uusiutuvalla energialla toimiva hemmottelukeskus. Esikuvana hankkeelle on yrityksen arktinen saunaelämyskohde Metsäkyly, jonka amerikkalaistähti Kourtney Kardashianin teki tunnetuksi ympäri maailman.

Uuden kohteen investoinnin arvo on noin 12 miljoonaa euroa ja se valmistunee – koronapandemiasta riippuen – vuoteen 2023 mennessä.

– Lähiluonto, kestävä kehitys, hyvinvointi ja itsensä kehittäminen ovat nousevia trendejä matkailussa. Ne tulevat olemaan entistä suuremmassa roolissa myös omassa toiminnassamme, Länkinen sanoo.

Eksklusiivinen matkailu tarkoittaa Länkisen mukaan Lapissa yksilöllisiä, laadukkaita elämyksiä, jotka on hiottu vastaamaan vieraiden toiveita jokaista yksityiskohtaa myöten. Se pitää sisällään puhtaan luonnon, puhtaat raaka-aineet ja paikallisuuden.

Puhutaan niin sanotusta comfort luxurystä.

– Lapissa turvallisuus ja puhtaus luovat tällaiseen matkailuun ainutlaatuiset puitteet. Arjen luksusta voi olla esimerkiksi se, että infra toimii, hätätilanteissa löytyy apua ja liikenneyhteydet toimivat kelillä kuin kelillä.

Meneillään oleva Covid-19 -pandemia ja ilmastonmuutos ovat korostaneet vastuullisuuden merkitystä entisestään myös matkailussa. Santa Park Arctic Worldin tiimi muun muassa istuttaa puuntaimia vieraidensa puolesta kompensoimaan lentomatkojen ilmastovaikutuksia. Koronan seurauksena huomiota tullaan entistä enemmän kiinnittämään turvaväleihin ja puhtauteen.

Länkisen mukaan Lapissa on yrityksen kasvulle hyvät edellytykset. Alueella ymmärretään alan merkitys koko seutukunnalle ja esimerkiksi kaava- ja lupa-asiat ovat järjestyneet joustavasti. Länkinen kiittelee myös paikallisten työntekijöiden ja yrittäjien ammattitaitoa.

– Teemme valtavasti yhteistyötä erilaisten toimijoiden kanssa ja meille on elinehto se, että koko ketju toimii moitteettomasti.

Lappi tarjoaa laadukkaat puitteet korkeatasoiselle matkailulle

Yksi suuremmista lähitulevaisuuden rakennushankkeista Lapissa on rovaniemeläisen Arctic Hotel Collectionin rakennuttama 9-kerroksinen luksushotelli Rovaniemen keskustaan. Koronapandemia ei ole vaikuttanut hankkeen toteutumiseen, mutta töiden aloittamista on hidastanut rakennuksen poikkeamisluvasta tehty valitus, johon odotetaan päätöstä hallinto-oikeudesta.

Liiketoiminnan kehitysjohtaja Isabella Gröhn on haastavasta tilanteesta huolimatta luottavainen investoinnin suhteen. Yrityksen omistamien Arctic City hotellin ja Arctic Light Hotellin kasvu on ollut vahvaa. Viime joulusesonki ylitti kaikki aiemmat sesongit ja myös ensi joulu näytti ennen koronaa todella hyvältä.

Gröhn uskookin, että kun rajoitukset väistyvät, Lappi pääsee paraatipaikalle matkailun suhteen.

– Lappi on todella hyvä brändi maailmalla, kasvu on ollut huikeaa koko Lapissa. Koronan jälkeisessä maailmassa sellaiset Lapin vetovoimatekijät kuin väljyys, puhtaus, rauhallisuus ja turvallisuus, tulevat varmasti korostumaan. Ihmiset haluavat olla rauhassa ja pitää välimatkaa. Tämä trendi oli nousussa jo ennen koronaa.

Väljyyden lisäksi ihmiset hakevat Gröhnin mukaan elämyksiä ja laadukkaita palveluita. Niitä tullaan tarjoamaan myös uudessa hotellissa. Hotellin yhteyteen tulee muun muassa laadukas spa-maailma sekä kaupungin korkein näköalaravintola. Sisustuksessa panostetaan laatuun.

Gröhn uskoo, että uusi hotelli tulee kiinnostamaan myös kotimaan matkailijoita.

– Täällä, kuten muuallakin maailmalla on trendinä se, että halutaan panostaa laatuun. Pelkkä hotellihuone ja ravintola eivät enää riitä. Hotellivierailu on irtiotto arjesta, siellä voidaan viettää erilaisia juhlapäiviä tai tehdä työmatkasta vähän mukavampi. Tietysti haemme myös ulkomaisia vieraita, esimerkiksi Lähi-Idän maat, Brasilia ja Intia ovat tällaisia nousevia maita, joissa Lappi kiinnostaa.

Gröhnin mukaan Lappi tarjoaa high end -matkailulle laadukkaat puitteet toimia. Länkisen tavoin hän kiittelee myös paikallisten yrittäjien yhteishenkeä.

– Nyt koronan aikaan tukeuduimme paljon toisiimme ja saimme toisiltamme vertaistukea. Tämähän koskettaa meitä kaikkia. On kaikkien etu, että matkailu voi alueella hyvin.

Luksuselämyksen lunastusarvo on korkea

Korkeatasoisia privaattimatkoja järjestävää Luxury Action -matkatoimistoa luotsaava Janne Honkanen uskoo, että social distancing tulee jäämään trendiksi myös koronapandemian väistyttyä.

Hän on huomannut, että Luxury Actionin asiakkaat ovat suhtautuneet tilanteeseen jopa tavallista varovaisemmin.

– He ovat tottuneet vaatimaan hieman enemmän lomaltaan. Uskon, että kun tilanne väistyy, turvallisuuteen liittyvät asiat tulevat entisestään korostumaan. Jokainen toimija joutuu nyt pohtimaan vakavasti, miten vastuullisuus toteutuu omassa toiminnassa. Tämä on selvä murroskausi, mutta luotamme omaan osaamiseemme ja asiakkaisiimme.

Useat kansainväliset tähdet ovat tehneet Luxury Actionia ja Suomen Lappia tunnetuksi maailmalla. Muun muassa Game of Thronesista tuttu Emilia Clarke ja Taru Sormusten Herrasta elokuvissa nähty David Wenham ovat viettäneet lomaansa Honkasen hoteissa ja kertoneet siitä seuraajilleen. Honkanen myöntää, että vastaavat tapaukset ovat olleet suuria onnistumisen hetkiä niin yritykselle itselleen kuin koko alalle.

– Nämä tunnustukset satavat meidän kaikkien laariin. Suuri kasvu ja menestys tuovat kuitenkin myös suuren vastuun. Meillä täytyy olla myös hartiat lunastaa asiakkaan odotukset joka ikinen kerta. Työ on erittäin haastavaa ja pitkäjänteistä, ja lähtee esimerkiksi turvallisuussuunnitelmista ja vakuutuksista.

Honkasen mukaan luksus on sanana paljon käytetty, mutta luksuskokemuksen ja elämyksen lunastusarvo on todella korkea. Hän puhuu transformatiivisesta matkailusta. Siihen liittyvät sellaiset termit kuin kestävä matkailu, paikallisuus ja aitous. Kyse ei ole vain henkilökohtaisesta palvelusta, vaan toiminnalla on syvempi merkitys koko pohjoisella pallonpuoliskolla.

– Rakennamme yhteyksiä vieraidemme ja paikallisen kulttuurin ja luonnon välille. Käännämme kokemuksen elämykseksi kertomalla tarinaa arktisen luonnon tilasta ja siitä, miten erilaiset globaalit asiat kuten ilmastonmuutos, näkyvät niin luonnossa kuin paikallisten ihmisten elämässä. Pyrimme siihen, että kun ihminen palaa kotiinsa, hänessä on tapahtunut muutos.

Korona-ajan tuomia muutoksia alalle on Honkasen mukaan vaikea ennustaa. Honkanen päätti keväällä, että meneillään olevat investoinnit hoidetaan loppuun tilanteesta huolimatta. Napapiirin pohjoispuolelle on valmistumassa uusi honeymoon supersviitti, jossa oma rauha on taattu.

– Kukaan ei tiedä milloin ja miten matkailu jälleen käynnistyy. Lähtökohtaisesti meidän on vain käytettävä tämä aika hyödyksi, kehitettävä itseämme ja palveluitamme. Kannettava vastuumme.

Luxury Actionin toimintaa on jo lähdetty sopeuttamaan niin sanottuun uuteen normaaliin. Honkanen oli jo jonkin aikaa suunnitellut asiakaskunnan laajentamista korporaatiopuolelle ja nyt tuntui sopivalta hetkeltä avata uusi toimistoon Helsinkiin tätä toteuttamaan.

Suunnitteilla on myös aivan uusi aluevaltaus: muille yrityksille suunnattu koulutus, jolla on tarkoitus kehittää yhdessä luksusmatkailua pohjoisessa.

– Olemme luksusmatkailun pioneereja Suomessa ja haluamme jakaa osaamistamme myös muille. Tulemme tarjoamaan muun muassa alan sertifikointia. Uskomme, että alan kehittyminen hyödyttää meitä kaikkia. Lapin vahva brändi ja arvot mitkä Lappiin liitetään, puhtaus ja turvallisuus, auttavat varmasti Lappia toipumaan ensimmäisten joukossa korona-aallon jälkeisessä maailmassa.