Kuvaaja: Roadscanners

Rovaniemeläisyritys tutkii maailman tiestön kuntoa

Rovaniemeläisen Roadscannersin kehittämän laitteiston avulla teiden ongelmakohdat löydetään ennen kuin näkyviä vikoja tulee. Ilmastonmuutoksen edetessä digitalisaatioon perustuva älykäs väyläomaisuuden hallinta tulee olemaan tärkeä osa tulevaisuutta.

Ilmastonmuutos ja liikennemäärien kasvu näkyvät tieinfrassa riippumatta siitä, missä päin maailmaa ollaan. Uudessa-Seelannissa siirtyminen lampaiden kasvatuksesta maidontuotantoon on kasvattanut teillä kulkevien rekkojen painoa ja samaan aikaan lisääntyvät sateet ovat tuoneet haasteita teiden kuivatukseen. Angolan teitä rasittavat kuivuus ja liikenteen kasvu, Kanadassa ja Pohjois-Euroopassa puolestaan kamppaillaan säänvaihteluiden aiheuttamia routavaurioita vastaan. Japanissa vanhat siltarakenteet ovat kärsineet runsaasta suolan käytöstä.

Rovaniemeläiselle Roadscannersille nämä haasteet ovat tuttuja. Yritys tuottaa maailman johtavia liikenneinfran tutkimukseen tarkoitettuja ohjelmistoja ja laitteistoja, joilla ongelmiin on pystytty vastaamaan.

–Tiemurske ei tiedä onko se Rovaniemellä vai New Yorkissa. Ongelmat ovat samankaltaisia joka puolella, vaikka syyt voivat olla erit. Meillä on asiakkaita 60 maassa eri puolilla maailmaa, Papua-Uudesta Guineasta Etelä-Amerikkaan ja Islannista Etelämantereelle, toimitusjohtaja Timo Saarenketo sanoo.

Mittauksilla hoidetaan terveyttä

Roadscannersin ohjelmistot perustuvat teiden kunnon analysointiin jo ennen kuin näkyviä vaurioita syntyy. Laitteistot näyttävät tien kunnon pintaa syvemmältä, rakenteita rikkomatta.

Mittausautot varustellaan yleensä Rovaniemellä, mutta kauempana maailmalla yritys käy asentamassa laitteiston paikan päällä ja kouluttaa asiakkaita ohjelmiston käytössä. Tavoitteena on, että asiakas itse pystyy tekemään mittaukset, ja tarvittaessa Roadscannersin konsultin hoitavat haastavan tulkinnan. Roadscannersin laitteistolla varustettu autoja liikkuu tälläkin hetkillä kymmenissä kohteissa eri puolilla maailmaa.

– Pystymme etsimään ongelmakohdat ja korjaamaan ne niin, että tien päällysteen käyttöikä pitenee. Voisi sanoa, että kun tiehen ilmestyy halkeama, ollaan jo myöhässä. Siinä tapauksessa joudutaan hoitamaan sairautta, kun tehokkaampaa olisi ollut vaalia terveyttä, Saarenketo kuvailee.

Tiestöltä vaaditaan tulevaisuudessa paljon

Tieinfra tulee olemaan Saarenkedon mukaan kovilla maailmanlaajuisesti paitsi suoraan ilmastonmuutoksen vuoksi, myös välillisesti. Päästötavoitteisiin ei hänen mukaansa päästä ilman, että rekkojen kokoa ja painoa kasvatetaan huomattavasti nykyisestä.

Myös älyautojen lisääntyminen tulee vaikuttamaan tieinfraan, kun tiestöltä vaaditaan entistä enemmän.

Suomi on ollut päästövähennyksissä edelläkävijä, mutta Saarenketoa huolettaa se, miten tiet kestävät muutoksen.

– Mikäli jatketaan nykytekniikalla, tiet tulevat hajoamaan käsiin ja korjauksiin tulee menemään valtavasti rahaa. Ollaan väistämättä muutoksen edessä, eikä se välttämättä miellytä kaikkia. Uskon kuitenkin, että digitalisaatioon perustuva älykäs väyläomaisuuden hallinta tulee olemaan tärkeä osa tulevaisuutta.

Saarenketo nostaa esille Singaporen, joka on hänen mukaansa monessa suhteessa edelläkävijä valtiollisen omaisuuden hallinnassa.

– Siellä ei näe teillä roskia eikä halkeamia. Yhteisestä omaisuudesta halutaan pitää hyvä huoli. Tämän ajatustavan toivoisin siirtyvän myös muualle.

Monessa maassa, kuten Suomessa, ollaan tilanteessa, jossa teiden vauriot ovat jo näkyviä. Se, miksi päällepäin hyvältä näyttävää tietää pitäisi korjata, voi olla vaikeaa, vaikka mittaustulokset ovat selvät. Proaktiivinen omaisuuden hallinta kuitenkin kannattaisi, sillä näin toimintoja pystyttäisiin tehostamaan.

– Ennaltaehkäisevä teidenhoito säästää rahaa, kun tiet pysyvät hyvässä kunnossa pidempään. Myös autojen päästöt vähenevät huomattavasti, kun tiet ovat kunnossa ja tasaisia. Tavalliselle autoilijalle ennaltaehkäisevä hoito näkyy ennen kaikkea parempana talvikunnossapitona. Routavaurioita ei pystytä täysin estämään, mutta ainakin ne voidaan minimoida, Saarenketo huomauttaa.

Asiakastapaamisia revontulten alla

Roadscannersilla on Rovaniemen pääkonttorin lisäksi toimistot Suomessa Tampereella ja Vantaalla. Se, että pääpaikka on Lapissa, on yritykselle etu.

– Asiakkaat ympäri maailman tuntevat Rovaniemen. Tänne tullaan mielellään, kun samalle reissulle voi järjestää revontulten katsomisen ja Joulupukin tapaamisen. Pohjoinen toimintaympäristö antaa meille myös hyvän kilpailuedun arktisten olosuhteiden osaamisessa. Pohjoisen haastavat keliolosuhteet kyllä tiedetään maailmalla.

Roadscanners on suomalainen yritys, joka on erikoistunut liikenneinfrastruktuurin omaisuudenhallinnan työkalujen ja palveluiden kehittämiseen. Roadscannersin toiminnan pääpaino on teiden, katujen, siltojen ja lentokenttien rakenteellisen ja toiminnallisen tilan seurannassa ja analysoinnissa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Rovaniemellä. Yhtiöllä on myös konsulttitoimistoja Tampereella ja Helsingissä. Tällä hetkellä konsernilla on myös neljä tytäryhtiötä, Roadscanners Sweden AB, Roadscanners Central Europe s.r.o, Roadscanners Norway AS ja Roadscanners USA Inc.