Matkailun kasvu Lapissa
Kuvaaja: Lapin Materiaalipankki | Antti Pietikäinen

Lapin matkailuun kasvua luonnosta, ideoista ja osaamisesta

Rikkaat luonnonvarat, luova hulluus, avoimet ja arktiset piirteet, napapiirin taika sekä ennen kaikkea onnistunut rohkeiden ideoiden ja asiantuntijuuden yhdistäminen ovat avaintekijöitä Suomen Lapin taloudellisessa kasvussa. Näin havainnoitiin Lapin liiton EU:n työpajalle esittämässä raportissa vuonna 2013. Tämä on ensimmäinen osa artikkelisarjasta Lapin kasvulukujen takana. Lue myös toinen osa teollisuuden kasvusta.

Esitys käsitteli nimensä mukaisesti Suomen Lapin alueen tulevaisuutta Pohjois-Euroopan RIS3-strategiassa ja sen toteutti Lapin liiton Kristiina Jokelaisen johtama työryhmä. Esitys korosti Lapin rikkaan luonnon ja kulttuurin vaikutusta alueen nousuun luovana ja kansainvälisesti tunnustettuna kasvavien investointien seutuna.

– Luonto on erittäin tärkeä Lapille. Lappi on yksi maailman kauniimmista paikoista. Meillä on yöttömiä öitä, revontulia, lunta ja helmikuusta huhtikuuhun reilusti auringon paistetta. Ennen kaikkea Joulupukki asuu täällä, minkä tärkeyden näkee siitä, että jopa Kiinan presidentti on vieraillut hänen luonaan, vahvisti Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki.

Matkailu on pitkään ollut Lapin vahvin kasvun sektori. Viime vuosina sen vaikutukset on nähty monilla Lapin alueilla, eritoten napapiirillä ja Saariselällä. Useita matkailun sijoitushankkeita on käynnissä ja monia muita on suunnitteilla.

– Meillä on paljon eläimiä, puhdasta ilmaa, neljä vuodenaikaa, mielenkiintoisia aktiviteetteja ympäri vuoden, ja tietysti revontulia. Lapilla on hyvät kuljetusyhteydet, korkealaatuista majoitusta, ja täällä on turvallista, sanoi Pirkka Salo, Lapin Yrittäjien Aluejärjestön toimitusjohtaja, luetellen syitä matkailun ja matkailupalveluiden jatkuvaan kasvuun ja vahvaan kasvupotentiaaliin Lapissa.

Matkailun vaikutukset heijastuvat eri aloille

– Meillä on useita uusia hankkeita, esimerkiksi neljää tai viittä uutta hotellia rakennetaan parhaillaan, ja matkailu on kasvanut noin 20 prosenttia vuotuisesti, sanoo Osuuspankin yrityspalveluiden johtaja Markku Härkönen, lisäten, – Matkailun alalla kysynnän täytyy vastata tarjontaa. Joten jos kysyntää ei ole, ei ole tarjontaakaan.

Härkönen sanoo matkailun kasvun heijastavan positiivisia vaikutuksia muillekin aloille. Hänen sanojensa mukaan, – Kasvaessaan matkailuala luo muita tarpeita. Esimerkiksi kuntien täytyy investoida rakenteisiin ja sosiaalipalveluihin.

ELY-keskuksen viimeisin seutukuntien talouskatsaus tukee matkailun kärkisijaa Lapin kasvudynamiikassa. Raportti mainitsee jatkuvan asuinrakentamisen Lapin kaupungeissa ja uudet yritykset matkailukeskuksissa, ja että suurempia sijoituksia matkailuun on odotettavissa vuoden sisällä.

Kansainvälistä kasvua

ELY-keskuksen syksyn ennusteen mukaan lumi ei ole useille aasialaisille turisteille tärkein asia. Heitä kiinnostaa Joulupukki, sauna ja hyvinvointimatkailu, jotka ovat saatavilla vuoden ympäri. Vaikka kiinalaisten matkailijamäärien kasvu on selvästi suurin, iso osa kasvusta tulee uusien reittilentojen myötä Keski-Euroopasta ja Iso-Britanniasta.

Lapissa Rovaniemen kaupungissa ulkomaisten matkailijoiden rekisteröityjen yöpymisten määrä on selkeästi noussut viime vuosina, mikä vaatii muun muassa hotelli- ja majoituspalveluiden laajentamista. Tänä kesänä aasialaisten matkailijoiden määrä kaupungissa kasvoi hurjasti epätavallisen leudosta säästä huolimatta. – Heinäkuussa aasialaisten matkailijoiden määrä näytti 40:n prosentin kasvun, sanoi Rautajoki.