Tornion panimo yrityksen perustaminen
Kuvaaja: Susanna Chazalmartin

Tornion Panimo jatkaa lappilaisen oluen tarinaa

Torniolaisesta Kaj Kostianderista oli tulla historijoitsija. Hän päätyi kuitenkin kansainvälisten suhteiden asiantuntijaksi ja innovaattoriksi. Tornion Panimon johtajana hän pääsi yhdistämään rakkautensa tarinoihin ja uuden kehittämiseen.

Kaikki alkoi lokakuisena päivänä vuonna 1873, jolloin Venäjän tsaari vielä hallitsi Suomea.  Tuolloin Torniossa päätettiin, että pelloilla kultaa hehkuva ohra ja tunturipurojen raikas vesi jalostetettaisiin olueksi. Myöhemmin maailmanmaineeseen yltäneelle oluelle annettiin nimeksi Lapin Kulta.

Oluen menestys oli valtava, mutta 135 vuotta perustamisensa jälkeen historiallinen panimo ajautui kansainvälisen jättiläisen omistukseen ja tuotanto siirtyi etelään. Lapin Kulta oli menetetty, mutta oli vain ajan kysymys, että jotain uutta syntyi tilalle.

Maailmalta takaisin kotiin

Ruotsissa syntynyt, mutta Torniossa lapsuutensa elänyt Kaj Kostiander oli yksi niistä, jotka surivat perinteikkään panimon sulkemista Torniossa. Hän oli suuri oluen ystävä ja ylpeä kotikaupunkinsa panemasta juomasta.

Kostiander oli palannut kotikaupunkiinsa 10 vuoden jälkeen vuonna 2004. Hän oli opiskellut Suomessa historiaa, yhteiskuntatieteitä ja taloustieteitä, ja Yhdysvalloissa viestintää ja pr-suhteita. Opintojen jälkeen hän oli työskennellyt Suomen Lontoon Instituutissa ja myöhemmin Pohjois-Suomen aluetoimistossa Brysselissä.

Lyhyeksi kaavailtu Tornion reissu muutti kuitenkin suunnitelmat kansainvälisen uran jatkamisesta.

– Minulle tarjoutui mahdollisuus työskennellä Kemi-Tornion Ammattikorkeakoulussa, jolla on kova maine tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeissa. Kun vaimokin sai unelmiensa työn Outokummun tiedottajana, Tornioon jäänti oli sinetöity, Kostiander sanoo.

Pikku hiljaa Kostianderin työtehtävät siirtyivät alue- ja yrityskehityksen suuntaan.

Vuonna 2013, kun Heineken suunnitteli omistamansa Lapin Kullan kiinteistön purkamista, Kostiander oli mukana rakentamassa Lapin korkeakoulukonsernille innovaatio-ohjelmaa. Kun Maansiirtoyritys Mykkälä pelasti kiinteistön tekemällä siitä ostotarjouksen, Kostiander tarjosi yrittäjälle korkeakoulujen palveluja konsultoijan roolissa.

Hän päätyikin vetämään koko projektia.

– Veli-Matti Mykkälällä oli visio sisäaktiviteettipuistosta. Hän totesi, että tarvitsee pätevän henkilön vetämään projektia ja pyysi tehtävään minua. Otin sen suurena kunniana.

Historia vaati oluen

Elämystehdas Lappari pitää nyt sisällään yrityksiä kuntosalista Duudsonit Activity Parkiin ja lähiruokaravintolaan. Positiivinen yllätys erityisesti musiikin ystäville oli myös Club Teatrian siirtyminen Lapparin tiloihin.

Kostianderille oli alusta asti tärkeää, että myös olutperinne jatkuisi historiallisessa miljöössä.

– Tuntui, että historia vaatii sen. Oli onni, että Vellu antoi minulle tämän suhteen vapaat kädet ja löysin oululaisen Sangenin yhteistyökumppaniksi. He näkivät saman vision ja uskoivat Tornion Panimon tarinan voimaan.

Sangen pisti pystyyn joukkorahoituskampanjan, joka menestyi ennennäkemättömällä tavalla.

Ensimmäinen osakeanti keväällä 2016 tuotti yli miljoona euroa. Se oli Suomen ennätystulos ja vahvisti Kostianderin uskoa siitä, että hän oli visionsa kanssa oikeilla jäljillä.

Projektin käynnistysvaiheessa otettiin käyttöön myös muita tavallisesta poikkeavia keinoja. Tornion Panimo muun muassa osti toiselta panimolta myynti- ja valmistusluvat ja testautti reseptejään toisilla ennen oman valmistuksen aloittamista.

Viime marraskuussa Kostianderin ja tiimin uurastus palkittiin kun ensimmäiset Tornion Panimon oluet pääsivät kauppojen hyllyille – ennätysajassa.

– Näin, että ihmiset odottivat kärsimättöminä mitä meiltä oli odotettavissa, joten halusin ensimmäiset tuotteet markkinoille nopeasti. Vastaanotto on ollut todella hyvä.

Tällä hetkellä Tornion Panimossa valmistetaan vaaleaa lageria, American pale alea sekä stoutia. Äskettäin julkistettiin myös uusi tuote, joka tulee olemaan Arinan 100-vuotisjuhlaolut. Kaksi pohjoissuomalaista vahvaa tarinaa kohtaavat toisensa.

Lappi-brändi myy

Kostiander viihtyy edelleen metropolien seurapiireissä ja matkustaa paljon, mutta koti on nyt Torniossa. Ulkomailla vietettyjen vuosien jälkeen hän osaa arvostaa pohjoisen ihmisten aitoutta ja elämisen helppoutta.

– Olen täällä enemmän oma itseni. Nyt, kun meillä on perheessä myös kaksi lasta, on hienoa voida kasvattaa heidät täällä Tornion rauhassa. Muu maailma on yhden pienen lentomatkan päässä.

Myös Tornion Panimo on Kostianderin mukaan kotonaan nimenomaan Torniossa. Pienpanimo aikoo pysyä paikallisena jatkossakin, mutta kasvaa omissa rajoissaan niin suureksi kuin mahdollista. Edellytykset siihen ovat hyvät. Parhaillaan tehtaalla viimeistellään puolitoista miljoonaa maksaneen tuotantolaitteiston asennusta.

– Lappi-brändi puhtaine luontoineen ja vesineen, sekä panimomme vahva tarina korvaavat sen, mikä logistiikassa mahdollisesti menetetään. Meillä on vahva usko tekemiseemme ja asiakkailta saatu palaute on vain vahvistanut sitä.

Jatkossa Kostiander näkisi mieluusti Tornion Panimon yhtenä Elämystehdas Lapparin matkailukohteista. Lähiruokaa tarjoileva ravintola Pirttihirmu ja sen baari ovat osa panimon toimintaa ja kunhan uudet tilat lopullisesti valmistuvat, Kostiander vie mieluusti oluen ystävät matkalle oluen valmistuksen historiaan ja nykypäivään.

Sillä matkalla hän on itsekin edelleen.