Markku Härkönen "Lapin matkailun kasvu vasta alkutekijöissään"
Kuvaaja: Terhi Tuovinen

Lapin matkailun kasvu on alkutekijöissään

Lapista on tullut houkutteleva vaihtoehto. Myös kansainvälinen raha on huomannut Lapin mahdollisuudet.

Lapin matkailun kasvu on vasta alkutekijöissään, arvioi Pohjolan Osuuspankin yrityspalveluiden johtaja Markku Härkönen. Aiemmin pääomasijoittajat olivat neuvotteluissa mukana silloin, kun matkailuyritys oli talousvaikeuksissa tai matkailuyritys vaihtoi omistajaa. Nyt tilanne on toinen.

– Kun esimerkiksi vahvaan perheyritykseen ei löydy perheestä jatkajaa, yrityksen uusi omistaja voi olla kiinalainen, turkkilainen tai venäläinen. Tällaista kehitystä alkaa olla eri puolilla Lappia, ja ulkomaalaisen rahan osuus kasvaa. Pankkiirina ajattelen, että jokainen investoija, joka tulee maakunnan tai Suomen ulkopuolelta, on tervetullut. Pankkiiri ei voi olla tästä kehityksestä mustasukkainen.

Rovaniemellä erityisesti Napapiirin alue näyttää kiinnostavan kiinalaissijoittajia. Härkösen mukaan erilaisia delegaatioita on vieraillut Pohjolan Osuuspankissa kertomassa hankkeistaan. Venäläisturistien ja -rahoittajien määrän raju notkahdus heijastui pari vuotta sitten myös pohjoiseen, mutta Markku Härkönen näkee jo venäläisten paluun ja mainitsee Suomen sijainnin ensimmäisenä länsimaana merkittäväksi vetovoimatekijäksi.

Muualta tulevat sijoittajat ovat lisänneet myös Osuuspankissa asiakkaiden taustojen selvittämistä. Rahanpesumahdollisuus on aina olemassa, ja siksi sijoittajien riskittömyys tutkitaan tarkkaan. Pankin täytyy tietää mistä ja keneltä raha tulee ja jokainen pankkivirkailija on henkilökohtaisesti vastuussa siitä, että taustat on selvitetty riittävän hyvin.

Mistä jatkajat perheyrityksiin?

Tällä hetkellä Pohjolan Osuuspankilla on noin miljardin euron rahoitussalkku toimialueellaan. Tästä lappilaisissa yrityksissä ja erityisesti matkailussa on noin 400 miljoonaa euroa. Pankin operatiivinen tulos hipoo historian ykkösijaa, ja Rovaniemellä pankki oli vuoden 2015 verotilastoissa paras yritysveronmaksaja. Tulos kertoo myös toimintaympäristöstä: kun asiakkailla menee hyvin, se heijastuu myös pankin talouslukuihin. Erityisesti matkailuyritykset ovat vahvoja ja taseet ovat kunnossa: yritysasiakkailla on varallisuutta enemmän, kuin pankilla on niissä rahoitusta.

Yritysjärjestelyt työllistävät pankkiiria. Lappilaisyrittäjät ikääntyvät ja jatkajia on vaikea löytää erityisesti perheyrityksiin. Liian usein Markku Härkösen mielestä käy niin, että jatkajaa ei löydy omasta perhepiiristä. Tarve jatkajan löytämiselle korostuu matkailuyrityksissä. Joskus omistus siirtyy ulkomaalaisille.

– Kun matkailun kasvu on vasta alkamassa, meidän pitäisi löytää sellaisia ihmisiä jatkajiksi, joilla on motivaatio kehittää toimintaa. 30-vuotias yrittäjä suhtautuu yleensä asioihin aivan eri innolla kuin 60-vuotias. Toki meillä on esimerkillisiä vanhempiakin yrittäjiä, mutta henkilöriski on ikääntyneen yrittäjän kohdalla aivan toinen kuin nuoren yrittäjän hankkeiden rahoituksessa.

Matkailu on vakaa toimiala

Matkailu on rahoittajan näkökulmasta vakaa toimiala. Aiemmin, kun talouteen tuli jokin häiriö, sen arvioitiin heijastuvan esimmäisenä matkailuun. Markku Härkönen sanoo, ettei tämä pidä aivan paikkaansa. Väestö ikääntyy ja on aiempaa varakkaampaa eri puolilla maailmaa, ja he matkustavat.

– Kun tulee taantumaa, se näkyy yrityksissä varovaisuutensa tehdä investointeja, koska toimintaympäristö oli epävarmaa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ollut monenlaista talousnäkymää, mutta matkailuyritykset ovat menneet tasaisesti eteenpäin. 50-60-vuotiaita on enemmän kuin koskaan. He ovat löytämässä Suomen ja Lapin ja kysymys on siitä, osataanko tämä hyödyntää. Kasvun mahdollisuudet ovat huikeat, rajoja ei ole.

Markku Härkönen arvioi, että kasvava matkailijavirta ja vauraampi väestö pitävät matkailun talouskehityksen vakaana kaikkina aikoina. Esimerkiksi teollisuudessa maailmanmarkkinahinnat ja niiden notkahdukset vaikuttavat yritysten tuloskuntoon huomattavasti rajummin. Matkailun suhdanteet eivät ole samanlaista vuoristorataa kuin vaikkapa kultakaivoksilla.

Matkailuyrityksissä tulevaisuuden usko on vahvaa. Tälläkin hetkellä monella toimijalla on rahoitusneuvottelut vireillä Osuuspankin kanssa. Joillakin rahoitustarve on miljoona, jollakin useita kymmeniä miljoonia. Pankki arvioi jokaisen hankkeen tarkkaan.

– Vanhat yritykset alkavat olla hyvässä kunnossa ja jopa velattomia. Toimiva yritys, joka on reitattu hyvin eli sen riskiprofiili on määritelty ja rahoittajan kannalta riski on pieni, ei tarvitse niin paljon vakuuksia kuin aloittava yritys. Aloittavan yrityksen on kyettävä tarkoin laskelmin todistamaan kassavirta eli luotonhoitokyky.

Markku Härkönen on jo luopunut luokittelemasta yrityksiä matkailuun ja muuhun elinkeinotoimintaan. Lapissa matkailun heijastusvaikutukset ovat niin suuret, ettei edes rahoittaja osaa määritellä, mikä on matkailutoimialaa ja mikä on jotakin muuta.

– Jos mietimme esimerkiksi Leviä tai Kolaria. Niiden elinvoima rakentuu lähes täysin matkailuun. Jos Leville tulee vähittäiskauppa, huoltoasema tai mitä tahansa, ostovoima tulee matkailusta. Matkailun kerrannaisvaikutukset ovat vähintääkin yhtä suuret kuin matkailuinvestointien arvo. Ei Levillä esimerkiksi päiväkotia lasketa matkailuinvestoinniksi, mutta ei sitä olisi tarvittu ilman matkailun työpaikkoja ja perheitä.

Lapin matkailun kasvu tarvitsee investointeja

Markku Härkönen luottaa siihen, että Lapin luonto, puhdas ilma ja turvallisuus ovat sellaisia tekijöitä, joita matkailijat arvostavat myös tulevaisuudessa. Silti hän on hieman huolissaan uutisista, joiden mukaan pohjoiseen olisi tulossa nopealla aikataululla 50 000 kiinalaisturistia.

– Ei meillä ole vielä petipaikkoja tällaiselle matkailijamäärälle. Tämä on aivan mahdoton ajatus. Näin suuret tulijamäärät vaativat lisää hotelleja ja esimerkiksi Rovaniemen käyttöasteet ovat sellaisia, että uusille hotelleille on asiakkaita. Ne mittarit, mitä rahoittaja seuraa, ylittyvät Rovaniemellä reilusti. Kylpylähotelli ja viiden tähden hotelli olisivat tervetulleita maakunnan keskukseen.

Pankkiirin näkökulmasta matkailun suurin haaste on se, että aluksi on oltava infra eli muun muassa majoitus-, ohjelma- ja kuljetuspalvelut. Vasta isojen investointien jälkeen voi tulla kysyntää. Kysyntä ei koskaan tule sellaiselle paikalle, jossa ei ole mitään. Tarjonnan on oltava kunnossa. Myös paikallinen työvoima on rikkaus, joka tuo oman lisämausteensa asiakaspalveluun:

– Matkailijan kokemuksesta katoaa jotakin, jos yrityksen työntekijät tulevat ulkomailta. Toki hekin voivat olla erinomaisia asiakaspalvelijoita, mutta Lapin vahvuudet ovat paikallisuudessa ja tämän alueen tarinoissa.

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta Markku Härkönen luottaa matkailun kasvuun. Hänen visioissaan Lapin matkailu on tuplaantunut nykyisestään kymmenen vuoden kuluttua ja sen merkitys elinkeinona on vahvistunut. Matkailulla on mahdollisuus lisätä hyvinvointia koko maakunnassa.

 

Open Arctic on vierailuohjelma, joka toimii näyteikkunana Lapin arktiseen erityisosaamiseen ja ratkaisuihin. Me järjestämme Lappiin vierailuja kansainvälisille yrityksille ja organisaatioille, jotka haluavat tutustua paikallisiin osaajiin ja toimintatapoihin. Lue lisää