Save Salla logo

Kansainvälisesti palkituin suomalaiskampanja

Kansainvälisesti palkittu Save Salla – Save the Planet -ympäristökampanja on kerännyt palkintoja maailman arvostetuimmissa mainoskilpailuissa. Kampanja on tällä hetkellä menestynein, osin suomalaisvoimin toteutettu kampanja. Kampanjan toteuttivat brasilialainen mainostoimisto AgenciaAfrica, House of Lapland ja Sallan kunta.

Alkuvuodesta 2020 tuotantoryhmä saapuu Lappiin. Sallassa järjestettyihin kuvauksiin osallistuneet venyivät vaikuttaviin suorituksiin pelatessaan rantalentopalloa lumella, uidessaan avannossa ja surffatessaan jäistä mäkeä. Vuoden 2032 kesäkisaisännyyden hakemus oli julkaisua vaille valmis. Hakemusta ei koronan vuoksi julkaistu alun perin suunniteltuna ajankohtana. 

Alkuvuonna 2021 maailman tilanne oli otollinen kampanjan julkaisulle ja alkuvuonna 2021 Sallan kunta ilmoitti hakevansa vuoden 2032 kesäkisaisännyyttä. Hakemus oli suunniteltu huolella, virallisen protokollan mukaisesti. Hakemusvideon lisäksi julkaistiin Salla 2032  graafinen ilme, logoineen ja verkkosivuineen, maskotti ja oheistuotteet teepaidoista julisteisiin sekä hakemuskirjaan, bid bookiin. Sallan hakemus herätti huomiota. Miten pieni kunta in the Middle of Nowehere voisi haastaa Brisbanen, Jakartan tai Istanbulin? 

Ilmoitusta seuranneessa lehdistötilaisuudessa kuitenkin paljastettiin, että kyseessä on ilmastokampanja, jossa Salla arktisen alueen yhteisönä haastoi maailman huomaamaan ilmastonmuutoksen nopeuden ja tarttumaan entistä vaikuttavampiin toimiin. Suuret mediat kiinnostuivat kampanjasta, ja tärkeä aihe herätti valtavaa kansainvälistä huomiota.  

Kampanja on kerännyt noin 7,5 miljardia näyttökertaa 118 eri maassa. Siitä on tehty yli 900 verkkojulkaisua ja pelkästään sosiaalisessa mediassa kampanja on tavoittanut yli 250 miljoonaa käyttäjää. Media-arvoltaan näkyvyys on yli 120 miljoonaa euroa. Kampanjan näkyvyys on syntynyt ilman maksettua mainontaa. Aiheen tärkeyttä ja kampanjan sisältöjen vaikuttavuutta kuvaa hyvin se, että Salla oli kolmen viikon ajan Twitterissä mainituin paikkakunta ja globaalia ilmastokeskustelua kampanja kasvatti yli 8-kertaisesti.   

Sen lisäksi, että kampanja sai maailmanlaajuista huomiota, on se kerännyt myös tunnustusta maailman arvostetuimmissa mainoskilpailuissa. Palkinnot kertovat siitä, että Lapilla on potentiaalia kertoa tarinoita, jotka ovat vähintään yhtä vaikuttavia kuin maailman tunnetuimpien brändien viestit. 

 

Tähän mennessä kampanja on palkittu: 

D&AD on Isossa-Britanniassa vuosittain järjestettävä erittäin arvostettu mainoskilpailu. Save Salla – Save the Planet palkittiin kahdekassa eri sarjassa. Finaalissa kampanja oli kymmenessä kategoriassa. Muiden palkittujen joukossa olivat mm. Diesel, Google ja Apple.  

Kampanjan palkinnot D&AD-kilpailusta:  

  • Kuusi alan parhaimmiston tunnustusta, Wood pencil -palkintoa sarjoista Yhteiskunnallinen vaikuttavuusTaktinen brändäysKäsikirjoitusVisuaalinen suunnittelu sekä Mediaviestintä kahdessa eri alakategoriassa 
  • Kaksi poikkeuksellisen ansiokkaille töille myönnettävää Graphite Pencil -tunnustusta kampanja sai Visuaalisen suunnittelun ja Mediaviestinnän ’Public Affairs’ –sarjoista. 

Linkki tuloksiin: https://www.dandad.org/en/d-ad-awards-pencil-winners/  

 

Ranskassa vuosittain järjestettävässä maailman arvostetuimmassa mainosalan tapahtumassa, Cannes Lionsissa kilpaillaan useassa eri sarjassa. Kunkin sarjan parhaalle jaetaan kultaisia, hopeisia ja pronssisia leijonapatsaita. Lisäksi erityisen vaikuttava työ voidaan palkita Grand Prix -palkinnolla.  

Save Salla – Save the Planet palkittiin Cannes Lions -mainoskilpailussa kuudessa eri sarjassa ja useassa kategoriassa: 

  • Grand Prix –palkinnolla Viihde-sarjan Sport-kategoriassa 
  • kolmella kultaisella leijonalla Mediasuhteet sarjan kategorioissa Corporate Responsibility ja Content Creation & Production sekä Ohjauksen sarjan Art Direction –kategoriassa 
  • kolmella pronssisella leijonalla Design -sarjan New Brand Identity -kategoriassa, Mediasuhteet-sarjan Travel & Leisure –kategoriassa ja Ohjauksen sarjan Travel & Leisure –kategoriassa. 

Linkki tuloksiin: https://www.lovethework.com/awards-2021  

 

FIAP Awards on mainoskilpailu, jossa latinalaisen maailman parhaat mainostoimistot ja kansainväliset brändit mittelevät eri sarjoissa muun muassa luovuuden, toteutusten ja vaikuttavuuden saralla. Pääpalkinto Grand Sol ja sitä vastaava kunniamaininta jaetaan poikkeuksellisen ansioituneelle toteutukselle. Lisäksi eri sarjoissa jaetaan kultaa, hopeaa ja pronssia. Mukana kilpailussa olivat muun muassa Netflix, Playstation ja Burger King.  

Save Salla – Save the Planet sai vuonna 2021: 

  • kaksi neljästä pääpalkinnosta Vaikuttavuus ja Kampanjakokonaisuus -sarjoista 
  • erityismaininnan PR-sarjasta  
  • kolme kultaa sarjoista Kampanjakonsepti, Audiovisuaalinen toteutus sekä Ohjaus 
  • Vuoden markkinoija -titteli annettiin House of Laplandille 

Linkki tuloksiin: https://candypo.com/latinx-newswire/?l=fiap-closes-its-outstanding-50th-edition  

 

Clio Sports palkitsee kansainvälisesti parhaita urheilumainontaan ja -markkinointiin liittyviä kampanjoita vuosittain. Kilpailussa jaetaan pronssin, hopean ja kullan lisäksi Clio Grand -palkintoja ja vuoden parhaiden palkinnot.   

Save Salla – Save the Planet palkittiin Clio Sports Awardseissa 

  • Clio Grand -palkinnolla Mediasuhteet-sarjassa 
  • kullalla Ohjaus-sarjan video-kategoriassa 
  • kolmella hopealla sarjan Brändätty viihde ja Sisältö videokategoriassa, Video-sarjan 61 sekuntista 5 minuuttiin -kategoriassa sekä Sosiaalinen hyvä -sarjassa 
  • kahdella pronssilla Design-sarjassa maskotti- ja posterit-kategorioissa  

Linkki tuloksiin: https://clios.com/sports/winners?year=2021&trophy=all 

 

Ojo de Iberoaméricassa palkitaan Latinalaisen maailman luovia sisältöjä, toimistoja ja tekoja pääpalkinnolla (Gran Ojo), kullalla, hopealla ja pronssilla useassa eri sarjassa ja kategoriassa.

Save Salla – Save the Planet palkittiin:

  • kahdella pääpalkinnolla PR- ja digitaaliset ja sosiaaliset sisällöt -sarjoissa
  • 12 kullalla sarjoissa filmi, ohjaus, brändikokemus ja aktivointi, digitaaliset ja sosiaaliset sisällöt, PR, design, kestävyys, urheilu, sisältö
  • 12 hopealla sarjoissa graafinen tuotanto, paras latinalainen idea maailmalle, kolmas silmä, sisältö, urheilu, design, PR, brändikokemus ja aktivointi, ohjaus, media
  • 3 pronssilla sarjoissa ohjaus, design, graafinen tuotanto

Tulokset löytyvät eriteltyinä uutisista: El Ojo Iberoamérica News

 

Immortal Awards on uusi, vuonna 2018 perustettu, kilpailu Little Black Bookin jäsenille. Kilpailussa on kansainvälinen asiantuntijajury. Tänä vuonna Salla 2032 – Save Salla sai Immortal Awardsista tunnustuksen. 

Voittajat ja muut tunnustukset löytyvät: Little Black Book – Immortal Awards Winners

 

Vuonna 2022 Salla 2032 – Save Salla sai tunnustusta Fast Companyn World Changing Ideas Awards -kilpailussa. Kampanja arvioitiin maailmaa muuttavimmaksi ideaksi mainonnan-kategoriassa.

 

Salla 2032 – Save Salla oli myös finaalissa myös arvostetussa The One Show 2022 -kilpailussa. Kilpailusta kampanjalle tuli neljä kultaa, kaksi hopeaa, kaksi pronssia sekä kolme kunniamainintaa.

  • Kultaisella kynällä kampanja palkittiin: Non-traditional & Guerrilla marketing, Current Event Response, Innovation & Transformation / Innovation in Integrated sekä Targeted Video / Online -kategorioista
  • Hopeiset kynät tulivat: Events & Experiential sekä Innovation & Transformation / Innovation in Branded Entertainment -kategorioista
  • Pronssiset kynät: Online Films & Video / Long Form Single sekä Short Form Video / Single -kategorioista
  • Kunniamaininnat kampanja sai: Craft / Art Direction, Green Pencil sekä Innovation & Transformation / Innovation in Film -kategorioista.