Sound of Lapland-kokonaisuudelle kuntamarkkinoinnin SM-kultaa

”Hiljaisuus ja luonnon äänimaisema eivät ole tyypillisiä ja helppoja markkinoinnin välineitä, mutta Lapin kampanjassa on saatu huolellisesti toteutetulla ja kohdistetulla aineistolla laajasti kansainvälistä kiinnostusta. Toinen äänielementti eli ulkomaisen artistin musiikkivideo Lapin maisemissa täydensi kampanjaa uudenlaiselle kohderyhmälle. Tulokset olivat vakuuttavia maailmanlaajuisesti ”

kuntamarkkinoinnin SM-kisan tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä. 

Matkailumarkkinoinnin Sound of Lapland -kampanjakokoanisuus voitti Kuntamarkkinoinnin SM-kultaa vuonna 2020.
Kokonaisuuteen kuuluivat artistiyhteistyö poptähti Carly Rae Jepsenin kanssa sekä Lapin äänimaisema-albumi SCAPES.

Kampanjan jälkeen harkinta matkustaa Lappiin kesällä kasvoi Yhdysvalloissa 36 prosenttia ja Britanniassa 48 prosenttia. Kampanjan vaikutuksesta enemmistö vastaajista piti Lapin lumetonta aikaa kiinnostavampana talven sijaan. Kampanja oli osa Lapin matkailun yhteismarkkinointia, jossa ovat mukana Lapin ja Koillismaan matkailukohteiden lisäksi Metsähallitus ja Finavia.

Kokonaisuus toteutettiin yhteistyössä Visit Finlandin ja Finnairin kanssa. Luovasta toteutuksesta vastasi Flatlight Creative House ja digitaalisesta markkinoinnista FlowHouse Oy.

Tuomariston perusteluissa korostuivat kampanjan strateginen suunnittelu, vaikuttavat tulokset ja niiden huolellinen mittaaminen.

Katso tuomarison perustelut lyhyestä videosta.

Lisätietoja toimitusjohtaja Sanna Tarssanen, sanna.tarssanen@houseoflapland.fi, 040 861 1149