Muuttokuumetta-kampanja puhutteli ydinkohderyhmää

Muutokuumetta-kampanjalla pureuduttiin Lapin muuttajapotentiaalitutkimuksessa todettuihin muuton esteisiin. Tutkimuksessa havaittiin Lappiin muuton esteenä olevan mielikuvat heikoista työ- ja opiskelumahdollisuuksista sekä palveluiden puutteesta. Kampanjan avulla pyrittiin luomaan mielikuvaa laadukkaasta lappilaisesta arjesta ja sen sujuvuudesta. Tavoitteena oli vakuuttaa muutosta kiinnostuneiden kohderyhmää tekemään lopullinen muuttopäätös.

Mitä teimme?

Sosiaalisen median kampanjan, jonka avulla luotiin mielikuvaa laadukkaasta sekä sujuvasta lappilaisesta arjesta. Teimme mainontaa sosiaalisessa mediassa, josta ohjasimme käyttäjiä House of Laplandin Muuttokuumetta-laskeutumissivulle. Kampanjan yhteydessä toteutettiin kilpailu, jossa osallistujilla oli mahdollisuus voittaa tutustumismatka valitsemaansa Lapin kuntaan.

Tulokset

Kampanja käynnistettiin joulukuun 2021 alussa ja sitä mainostettiin Facebookissa ja Instagramissa koko joulukuun ajan. Kampanjan kohderyhmänä olivat Lappiin muutosta kiinnostuneet suomalaiset. Kohderyhmän koko oli noin 1,5 miljoonaa ja se koostui 25-45 vuotiasta suomalaisista. Kampanjan mainosbudjetti oli yhteensä 15 000 €.

Kampanja tavoitti 642 048 potentiaalista Lappiin muuttajaa. Mainoksille kertyi yhteensä 3,5 miljoonaa näyttökertaa.

Kampanjan kautta House of Laplandin Muuttokuumetta sivulla vierailtiin yhteensä 7 943 kertaa. Sivuston vierailut olivat laadultaan erinomaisia: keskimäärin sivustolla vierailija kävi 1,55 sivulla ja vietti aikaa sivustolla yli 4 minuuttia.

Kampanjan yhteydessä toteutettiin kilpailu, jossa oli mahdollisuus voittaa tutustumismatka haluamaansa kuntaan. Kilpailuun tuli yhteensä 1 266 vastausta, joissa kerrottiin kilpailuun osallistumisen yhteydessä omia muuttokuumeen oireita tai muita muuttoon liittyviä ajatuksia.

Kampanjajakson aikana Mun Lappi: Elämää Lapissa Facebook-ryhmä sai uusia osallistujia 410 henkilöä ja ryhmän aktiivisuus nousi merkittävästi.

Kampanjan suunnittelusta vastasi Suunnittelutoimisto Salz ja toteutuksesta House of Lapland.

Kysy lisää: toimitusjohtaja Sanna Tarssanen, 040 861 1149, sanna.tarssanen@houseoflapland.fi

Kampanja toteutettiin osana Talent Attraction Lapland – hanketta (EAKR)

eu hanke logot