Kiinan matkailumarkkinat kasvussa
Kuvaaja: Terhi Tuovinen

Kestävää kasvua Kiinan matkailumarkkinoilta – ammattilaisen muistilista

Kiinalaisten matkailijoiden määrä Lapissa on kasvanut merkittävästi.

Mikäli kasvu jatkuu samanlaisena, on Kiina suurimpia yksittäisiä matkailumarkkinoitamme vuoden 2020 tienoilla. Mistä kasvu johtuu, missä kiinnostavin potentiaali on ja kuinka varmistamme kestävän kasvun jatkossa?

Tässä ammattilaisen muistilista kestävään kasvuun Kiinan markkinalla.

1. Kiinalaisten matkailu kasvaa kaikkialla ja kilpailu kiinalaisista kovenee

Kiina on maailman suurin matkailumarkkina, sekä matkailijoiden lukumäärässä että rahan käytössä mitattuna: vuonna 2016 Manner-Kiinasta lähdettiin matkalle 137 miljoonaa kertaa ja matkailijat käyttivät ulkomailla yli 220 miljardia dollaria.

Ja kiinalaiset matkustavat yhä enemmän ja kauemmas. Eurooppaan matkustavien määrä on käytännössä kolminkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana. Nopeinta kasvu on ollut Euroopan reuna-alueilla: vuonna 2015 kiinalaisten yöpymisten määrä kasvoi Slovakiassa 97% ja Islannissa 83%. Yli 40% kasvuprosentteja löytyy myös Kroatiasta, Unkarista, Montenegrosta ja Norjasta.

Vuonna 2016 kiinalaisten yöpymisten määrä kasvoi Suomessa 30% ja Lapissa 98%. Viime vuonna Lapissa kirjattiin yhteensä 34 800 kiinalaisten yöpymistä. Suurin markkinamme Iso-Britannia on 233 000 yöpymisellä vielä toistaiseksi kaukana edellä. Kiinalaisten matkailun kasvu Lapissa ei siis ole poikkeus – joskin kiistattomasti tilaston kärkipäätä. Pohjois- ja Itä-Eurooppa löytyvätkin nyt usean koulutetun ja varakkaan kaupunkilaisen maailmankartalta ja ovat kiinnostavia kohteita erityisesti niille, joille Euroopan suurkaupungit ovat jo tuttuja.

2. Toisen aallon matkailijalle matka on investointi itseen

Kiinalainen kuluttaja matkustaa yhä harvemmin matkanjärjestäjän valmismatkalla. Toisen aallon kiinalainen matkailija on koulutettu, kielitaitoinen ja vaativa matkailija, joka varaa matkansa itse verkosta ja matkustaa yhdessä läheistensä kanssa. Heillä on käytössään enemmän rahaa kuin aikaa. Matka ei ole lomailua vaan ennen muuta investointi itseen. Matkalta haetaan uusia kokemuksia, oppimista ja sosiaalisen statuksen nostoa. Kuvien ja kokemusten reaaliaikainen jakaminen on olennainen osa onnistunutta kokemusta. Ilmainen Wifi kohteessa on todella tärkeä ja se mahdollistaa kohteen reaaliaikaisen suosittelun!

Rovaniemellä viime syksynä Lapin tuotteensa julkistaneen Alibaban matkailuyrityksen Alitripin asiakkaat ovat juuri toisen aallon matkailijoita. Valtavalla volyymilla toimiva Alitrip profiloituu segmentissä nuoriin, edullisemman hintaluokan kuluttajiin tarjoten hieman huokeampia lento- ja majoituspaketteja. Lappia markkinoidaan vahvasti popmusiikin, revontulien ja seikkailun teemoilla.

3. Louis Vuittonista luontoon ja paikallisiin brändeihin

Kiinalaiset hakevat matkaltaan luksustuotteiden sijaan yhä enenevässä määrin paikallisia elämyksiä, helppoja luontokokemuksia ja vuorovaikutusta paikallisten kanssa. Puhdas luonto, superfoodit ja uniikit kokemukset uppoavat tähänkin kohderyhmään. Tuote kannattaa ehdottomasti pukea kiinnostavan tarinan muotoon, siitä miksi juuri kyseinen asia kannattaa kokea. On tärkeää luoda imagoa ei-liian kiinalaisesta kohteesta, jossa kiinalaiset toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi.

4. Kilpailu voitetaan mobiilissa

Kiinalaiset ovat maailman johtavia mobiilikansoja, he viettävät keskimäärin 6,5 tuntia vuorokaudessa mobiilissa. Kiinalainen digiympäristö poikkeaa länsimaisesta omine kanavineen ja hakukoneineen ja erittäin kehittyneine sovelluksineen. Digitaalinen ympäristö on erittäin kaupallinen ja kilpailtu ja jatkuvassa muutoksessa. Suosittuja palveluja ja sovelluksia on paljon ja ne muuttuvat jatkuvasti. Valtion ohjaamaan mediaympäristöön tottuneille kiinalaisille sosiaalisen median sekä ystävien ja tuttavien suositusten merkitys matkapäätöksissä korostuu voimakkaasti. Merkittävässä roolissa ovat myös julkkisten ja mielipidevaikuttajien (Key Opinion Leaders) suositukset.

Matkakohteesta etsitään ensisijaisesti seuraavia tietoja:

  1. Onko kohde turvallinen?
  2. Onko kohde ”Chinese friendly”?
  3. Kuka on jo käynyt siellä?
  4. Kuinka ”cool” kohde on?
  5. Onko siellä hauskaa?
  6. Voinko saada hyvän diilin? *

*Kyllä, myös korkeissa hintaluokissa arvostetaan juuri sinulle tehtyjä hyviä tarjouksia.

Itsenäiset matkailijat hakevat matkaansa varten viisumin, jossa edellytetään hyvin tarkkoja etukäteen tehtäviä matkasuunnitelmia. On tärkeää, että kiinalaisista kanavista löytyy ajankohtainen, matkan suunnittelua varten tarvittava tieto mielenkiintoisella tavalla. Kannattaa siis keskittyä hyvään sisältöön, suosittelujen aktivointiin, mielipidevaikuttajiin (Key Opinion Leaders) sekä tyytyväisiin asiakkaisiin. Ja pitää mielessä, että viestimme kilpailee miljoonien muiden kanssa, joten mielenkiintoisena pysyminen on must!

5. Korosta sitä, mitä meillä ei ole!

Pohjoiset ja eksoottiset matkakohteet ovat yhä suositumpia, myös pohjoisnapa ja etelämanner kasvattavat suosiotaan. Lappi edustaa tätä trendiä saavutettavimmillaan. Pekingistä lentää nopeammin Rovaniemelle kuin Lissaboniin. Kannattaa korostaa sitä mitä meillä ei ole (tungosta, suurkaupunkeja ja ostoskeskuksia) ja olla ylpeä siitä!