Poro Napapiirin porofarmilla Rovaniemellä Lapissa
Kuvaaja: Lapin materiaalipankki, Terhi Tuovinen

Trendit ovat Lapin matkailun puolella, mutta toipuminen ennalleen vie aikaa

Lapin kansainvälisen matkailun ennakoidaan palautuvan entiselle tasolleen hitaasti. Ratkaisevaa on lentoliikenteen toipuminen koronakriisistä, sillä lentoyhtiöt ovat suunnannäyttäjiä sille, miten ja mistä matkailu vilkastuu.

Kansainvälisen matkailun uskotaan näyttävän ensimmäisiä elpymisen merkkejä Euroopassa heinäkuusta eteenpäin.

– Lappiin voi tulla matkustusvirtoja kolmannen kvartaalin aikana, mutta toivon, että ruska saisi matkailijoita liikkeelle. Siinä näkisi vahvemman kysynnän Lapin ympäristöön, kertoo Finnairin kansainvälisen myynnin johtaja Mikko Turtiainen.

Ensimmäisenä Lapin kysyntä mahdollisesti lähtisi liikkeelle Iso-Britanniasta, Ranskasta, BeNeLux-maista, Saksasta ja Sveitsin alueilta, ja lisäksi Espanjasta ja Italiasta. Kysynnän kasvun myötä Finnair pystyisi vahvistamaan lentoyhteyksiä. Aasian ja muiden kaukomaiden kysyntä Lappiin ja sen alkamisajankohta on epävarmempi. Turtiainen pohtii, että kaukomarkkinoiden kysyntä Lappiin voisi aueta aikaisintaan ensi joulusta eteenpäin.

Lapin ensi talven myynti on jo monin paikoin käynnissä, mutta matkojen toteutumisen tilanne tiedetään paremmin vasta myöhemmin sesongin lähestyessä.

Vaikka toipumisen arvioidaan alkavan 2021 kesällä, entiselle tasolle päästään todennäköisesti vasta 2023–2025.

Miljoonan taalan paikka, mutta selkeät matkustuskäytännöt tarvitaan

Matkailun toipumisen edellytyksenä on globaalin koronavirustilanteen kohentuminen merkittävästi. Sairaustapausten määrät laskevat vähitellen, kun rokotteet ja terveystoimet tehoavat.

Terveysturvatoimia kehitetään lentokentillä, ja kohdemaat tehostavat toimintojaan turvallisen matkustamisen takaamiseksi. Matkailun avautumiseen vaikuttavat uudet käytännöt esimerkiksi mahdollinen yleiseen käyttöön otettava rokotetodistus. TripAdvisorin kuluttajakyselyn mukaan 77 prosenttia vastaajista matkustaisi ulkomaille suuremmalla todennäköisyydellä, jos on saanut rokotteen.

Matkailun toipumista kovassa kilpailuasetelmassa edistävät kohteen tunnettuus ja saavutettavuus. Kun destinaatio on tunnettu, se on myös luotettavampi, ja hyvä saavutettavuus takaa helpon ja turvallisen siirtymisen kohteeseen.

– Suomi on yksi Euroopan maista, joka on onnistunut hillitsemään koronatartuntoja, joten Suomi on turvallisempi matkailijoille, Kuoni Tumlare Corporation Japanin johtaja ja hallituksen puheenjohtaja Mitsutaka Shoji huomauttaa.

– Tiettyjen suurkaupunkien suosio matkailukohteena on mahdollisesti tullut hetkellisesti alas, koska heti Covidin jälkeen ei välttämättä haluta lähteä suuriin kaupunkeihin. Lapin, ja koko Suomen, vahvuudet ovat Covidin jälkeen suuremmat kuin aiemmin. Se on miljoonan taalan paikka, Turtiainen sanoo.

– Viime vuodesta saimme palautetta, että Suomen matkustusrajoitukset olivat sekavat ja vaikeat ymmärtää, mainitsee Turtiainen. Hän toivookin, että Suomen matkustusrajoitukset olisivat selkeät ja samalla tasolla muiden maiden kanssa, kun matkailu avautuu, jotta kilpailukyky voidaan säilyttää.

Lapissa on kehitetty matkailun ”kuplamallia” ja muita terveysturvatoimia. Mallia testattiin käytännössä helmikuussa, kun MM-osakilpailun rallit, Arctic Rally Finland, järjestettiin Rovaniemellä vain parin kuukauden varoitusajalla. Terveysturvastrategia toimi hyvin, sillä tartunnat saatiin nopeasti kiinni ja eristettyä, jotta jatkotartuntoja ei ilmennyt.

Lapin vetovoimatekijät avaimena toipumisessa

Rovaniemellä pidettävän Arctic Design Week -muotoilutapahtuman yhteydessä 23.3. järjestetään Virtual Travel Workshop, jossa kansainväliset matkanjärjestäjät tapaavat Lapin matkailuyrityksiä verkossa.

Rekisteröityneitä ostajia on tapahtumassa lähes sata ja he edustavat 26 eri kansallisuutta, kaksi kolmasosaa ostajista on Euroopasta ja kolmasosa Aasiasta. Yksi ostajista on japanilainen matkanjärjestäjä Kuoni Tumlare Corporation Japan, joka toi Suomeen noin 30 000 matkailijaa 2019 ja 6 000 Lappiin syyskuun 2019 ja maaliskuun 2020 välillä. Lapin matkojen myynti kasvoi nopealla tahdilla ennen pandemiaa.

– Revontulet, uniikki majoitus, joulupukki ja hieno luonto ovat elementtejä, jotka kannustavat japanilaisia matkustamaan Lappiin, kertoo johtaja ja puheenjohtaja Shoji.

Shoji on vielä varuillaan neljännen kvartaalin matkailun suhteen. Hän uskoo, että Aasian maiden kysyntä lähtee kunnolla liikkeelle 2022 ja 2023 talvella.

– Uskon, että ihmiset ovat edelleen erittäin kiinnostuneita vierailusta Lappiin erityisesti talvisin.

Toinen Virtual Travel Workshopiin osallistuja on tanskalainen matkanjärjestäjä Unique North Incoming, joka myy matkoja matkatoimistoille erityisesti Pohjoismaissa, Alankomaissa ja Saksassa. Yritys on jo myynyt tulevan talven ison Lappi-matkakokonaisuuden, johon kuuluu vähintään 30 ryhmää, saksalaisille matkaajille.

– Asiakkaamme, matkatoimistot, toivovat, että ohjelmat ovat valmiina 2022 varten, koska jos he eivät myy mitään tälle vuodelle, he ainakin voivat myydä ensi vuodelle, sanoo Mie Margrethe Eriksen, myynti- ja sopimusjohtaja Unique North Incomingista.

Matkatoimistot kaipaavat samanlaisia matkoja ja ohjelmia, jotka on todettu hyviksi jo aiemmin, joten niiden kysyntä kannattaa hyödyntää täysimittaisesti.

– Lapin yksi parhaimmista valteista, kauniin luonnon ja vieraanvaraisuuden lisäksi, on väestöntiheys. Siellä asuu kaksi ihmistä yhtä neliökilometriä kohden, Eriksen sanoo.

Kesän potentiaali vaatii tuotekehitystä

House of Lapland toteutti syksyn 2020 aikana yhteistyössä Kantar TNS Oy:n kanssa markkinatutkimuksen Keski-Euroopan ja Iso-Britannian markkinoilla. Yksi kyselyn löydöksistä oli, että Lapin kesässä ja lumettomassa ajassa on talven veroinen bisnespotentiaali. Kesäaika on myös otollista aikaa pidemmille viipymille, millä on suora, myönteinen vaikutus kestävyyteen.

Myynti- ja sopimusjohtaja Eriksen uskoo, että Lappi on kiinnostava ja vetovoimainen destinaatio jokaisena vuodenaikana. Unique North Incoming olikin ennen koronaa myymässä kausien välissä olevaa suurta matkakokonaisuutta tanskalaiselle matkatoimistolle, ja sillä näytti olevan erinomainen kysyntä, kunnes matkat piti perua.

Myös Kuonin johtaja Shoji näkee lumettomassa ajassa potentiaalia.

– Olemme markkinoineet syksyä syyskuusta marraskuuhun, ja se on hyvä aika myös revontulten katselulle.

Hän uskoo, että kesäkausi vaatii lisää kehitystyötä, jotta se on sopiva japanilaisille matkaajille, sillä monet heistä haluavat vierailla eteläisen Suomen rannikoilla, kuten Helsingissä ja Turussa, kesäisin.

Yksi osoitus pohjoisen kesän vetovoimasta maailmalla on suorien kansainvälisten lentoyhteyksien avautuminen. Lufthansa on ilmoittanut aloittavansa kesäkauden suorat lennot Frankfurtista Kuusamoon toukokuun lopulta lokakuun loppuun.

Kun akuutista koronakriisistä päästään yli, lumettoman ajan suuren potentiaalin muuttuminen vähitellen kaupaksi kasvattaa tulevaisuudessa Lapin majoituskohteiden ympärivuotista käyttöastetta ja matkailuyritysten kannattavuutta.