Harrinivan rekikoirakeskuksessa on noin 420 huskya.
  • Etusivu
  • Business
  • Harrinivassa ei jäädä tuleen makaamaan – suomalaisia houkutellaan uusituilla palveluilla ja vaikuttavalla kampanjoinnilla

Harrinivassa ei jäädä tuleen makaamaan – suomalaisia houkutellaan uusituilla palveluilla ja vaikuttavalla kampanjoinnilla

Koronakriisi on aiheuttanut matkailualan yrityksille monia haasteita, mutta niihin pyritään Lapissa vastaamaan. Lapin yrityskulttuurissa varjellaan yhdessä suuria arvoja, kuten turvallisuutta ja vastuullisuutta, ja sinnikkyys näkyys lappilaisten yrittäjien toiminnassa.

Harriniva Hotels & Safaris teki rohkean päätöksen koronakriisin edessä – he pysyvät auki matkailualan muutoksista huolimatta. Yrityksessä ryhdyttiin vimmalla tarkastelemaan tilannetta ja tekemään suunnitelmaa. Yrityksen sisällä pidettiin Covid-19-riskikartoitus, jossa todettiin muun muassa ohjelmapalveluiden ja tilojen kaipaavan uudistusta, jotta turvavälit voidaan huomioida paremmin.

– Elämystuote on ollut aina meidän päätuotteemme, ja majoitus on lisäpalvelu, kertoo toimitusjohtaja Niina Pietikäinen. – Kun siirrymme nyt talveen, meidän pitää kääntää ajatusmaailmamme toisinpäin: myymme majoitus edellä ja elämys on lisäpalvelu.

Noin 47 vuotta sitten perustettu perheyritys Harriniva Hotels & Safaris tarjoaa majoitus- ja ravintolapalveluita sekä ohjelmapalveluita. Lomakeskuksen majoituskohteet ovat Harriniva, Jeris ja Torassieppi Muoniossa ja Galdotieva ja Polar-Lento Enontekiöllä. Ohjelmapalveluihin kuuluvat talvisin muun muassa husky-, moottorikelkka-, revontuli- ja porosafareita ja Wellness-hoitoja. Kesäisin tarjotaan husky- ja porotilavierailuja ja -vaelluksia, ohjattuja melonta- ja patikointiretkiä sekä koskenlaskua. Lisäksi Jeriksen saunamaailmassa voi kokea rentouttavia hetkiä ympäri vuoden.

Harrinivan liikevaihto oli 10,1 miljoonaa euroa vuonna 2019, ja se työllistää 93 henkilöä.

Harrinivan toimitusjohtaja Niina Pietikäinen (oik.) ja myynti- ja markkinointipäällikkö Hanna-Mari "Pyry" Talvensaari päättivät, että kotimaista yleisöä tavoitellaan vaikuttavalla mainoskampanjalla. Harrinivan toimitusjohtaja Niina Pietikäinen (oik.) ja myynti- ja markkinointipäällikkö Hanna-Mari "Pyry" Talvensaari päättivät, että kotimaista yleisöä tavoitellaan vaikuttavalla mainoskampanjalla.

Uutta näkökulmaa yritykseen

Yrityksen pääsesonki on talvi ja suurin asiakasryhmä ulkomaalaiset turistit, joten Harrinivassa todettiin vaikuttavan kotimaan mainoskampanjan olevan oikea askel. Kylmä on uusi kuuma -kampanjalla kasvatetaan Harrinivan vetovoimaisuutta lomakohteena korostamalla Lapin ainutlaatuisia olosuhteita ja etuja, ja yrityksen vastuullisuutta.

– Totesimme, että rohkeasti vaan liikkeelle! Meitä ei tunneta Suomessa, joten meidän pitää päräyttää niin, että jokainen huomaa kampanjan, Pietikäinen kertoo.

– Tässä uudessa koronatilanteessa ihmiset eivät pääse normaalisti lämpimille aurinkolomilleen, joten nyt on aika suunnata katseet pohjoiseen. Lähdimme siis kontrastien kautta: meillä on rauhallisuutta ja luontoa, ei ole tungoksia ja massoja, toisinkuin ruuhkaisilla turistirannoilla, sanoo myynti- ja markkinointipäällikkö Hanna-Mari ”Pyry” Talvensaari.

Kampanjaa jatketaan vuoden loppupuolelle asti, mutta jo ensimmäiset viikot ovat antaneet lupaavia tuloksia: kotimaisia kävijöitä on ollut nettisivuilla 8,5-kertaisesti enemmän, nettisivuistuntoja on ollut yli 7-kertaisesti, ja kampanja on tavoittanut yhteensä yli 30 miljoonaa bruttokontaktia.

– Päätimme, että emme jää tuleen makaamaan, Talvensaari kertoo yrityksen päätöksestä vastata koronakriisiin ja panostaa kotimaan matkailuun.

Näkökulmamuutoksen edessä on pohdittu suomalaisille sopivia palveluita. Torassiepin porotilan paikallishistorian museo on uudistettu syksyllä koronarajoitteet huomioiden. Museo jakaantuu Lapinkartanoon ja vanhaan navettaan: rakennukset ovat aikanaan säästyneet Lapin sodalta ja ne kertovat paikallishistoriasta vuodesta 1847 asti.

Museotilojen uudistuksessa sisätilat järjestettiin paremmin turvavälejä varten, ja museota voi kiertää itsenäisestikin. Navettaan on asennettu tv-ruutu videoesitysten näyttämistä varten. Museon lisäksi porotilalla on poroajeluita, joissa on helppo pitää ryhmät pieninä, koska rekeen mahtuu kaksi vierailijaa kerrallaan. Porotilan opas Tommi Taimi uskoo, että Torassiepin palvelut kiinnostavat suomalaisia matkailijoita, mutta he eivät ole aiemmin löytäneet niiden piiriin tai ulkomaalaiset ovat ehtineet täyttää kapasiteetin.

Harrinivan rekikoirakeskuksen kummikoiratoiminta aloitettiin lokakuun loppupuolella onnistuneesti. Ensimmäisen viikon jälkeen jo noin satakunta ihmistä, sekä suomalaista että ulkomaalaista, ryhtyi kummiksi. Kummipaketteja on erilaisia, ja osaan kuuluu virtuaalikierros, vierailu tarhalla tai ajelu huskyen kanssa.

Noin kymmenen vuotta huskytarhassa työskennellyt Piita Koski on tyytyväinen kummitoiminnan aloitukseen. Hänen mielestään yleinen ilmapiiri on se, että talvisesongin suhteen ollaan toiveikkaita. Koski uskoo, että kummitoiminnalla saadaan myös suomalaisia innostumaan enemmän huskysafareista. Hän kertoo, kuinka aikaisempina talvina on välillä jouduttu myymään suomalaisille ei-oota, kun ulkomaalaiset matkailijat ovat varanneet kaikki ajelut.

– Uskon, että kaikista ohjelmapalveluista suomalainen valitsisi huskysafarin, Koski arvioi.

Torassiepin porotilamuseossa kerrotaan alueen paikallishistoriasta säilyneen esineistön ja vaatteiden avulla. Torassiepin porotilamuseossa kerrotaan alueen paikallishistoriasta säilyneen esineistön ja vaatteiden avulla.

Yhteiset suuret arvot Lapissa

Lapin yrityskulttuuri tarjoaa liiketoimintaympäristölle toimitusjohtaja Niina Pietikäisen mielestä isoja arvoja, kuten turvallisuus ja puhtaus, joihin yksittäisen yrityksen olisi muuten hankala vaikuttaa. Esimerkiksi ilkivaltaa ei ole juuri lainkaan, kuten suurissa kaupungeissa, ja luontoa halutaan suojella, koska se antaa paljon monen yritystoiminnalle. Pietikäinen pitää pohjoisen yrittäjiä astetta sinnikkäämpinä toimijoina.

Lappilaisessa yrityskulttuurissa korostuvat toimitusjohtajan mukaan myös tietynlainen tuttavallisuus ja rentous, kun luonto ja sää osittain määrittävät aikataulun.

– Luonto on se, joka sanelee liiketoiminnassa hirveän paljon, myös niille, joilla se ei ole tuotteena. Se vaikuttaa väkisinkin asenteisiin bisneksen teosta, hän toteaa. – Turvallisuus, vastuullisuus, puhtaus – me kaikki haluamme vaalia niitä asioita, eivätkä pelkästään vain matkailuyrittäjät.

Pietikäinen on Lapin kauppakamarin hallituksen varapuheenjohtaja ja matkailuvaliokunnan puheenjohtaja. Hän kertoo, kuinka kauppakamarissa on mukana niin kaivos- ja metsäteollisuuden toimijoita kuin matkailualan toimijoitakin, joista kaikki jakavat vastuullisuuden ja kestävyyden arvot.

– Kaikki alat ovat tekemässä yhteistä vastuullisuus- ja hiilineutraaliustavoitetta. Me näemme kaikki sen, että haluamme olla hiilineutraaleita ennen muuta Suomea.

Yritysten on helppo luoda yhteistyöverkostoja Lapissa. Harriniva tekee esimerkiksi vahvaa yhteistyötä matkailuyhdistys Discover Muonion ja yrityskumppaneidensa kanssa. Pietikäinen arvelee, että matkailualan kokema kriisi on tuonut yrityksiä lähemmäs toisiaan.

– Alueen tunnettuutta lisätään yhteistyössä muiden alueen matkailuyritysten ja kunnan kanssa, hän sanoo. –On hienoa nähdä, että varsinkin vaikeina aikoina pystytään puhaltamaan yhteiseen hiileen ja viemään matkailuelinkeinona viestiä Etelä-Suomeen sekä tekemään edunvalvontaa ja vaikuttamistyötä yhdessä.

Lappi on erinomainen sijainniltaan, koska sillä on rajayhteys kolmen eri valtion kanssa. Erityisesti Ruotsin ja Norjan läheisyys tuovat mahdollisuuksia. Siinä mielessä myös Lappi eroaa eteläisemmästä Suomesta: kulkuyhteydet ovat sujuvammat, kun meri ei ole välissä. Pietikäinen huomauttaa, että rajayhteydet luovat normaaliutta kansainvälisen bisneksen tekoon, mikä on ehdoton etu matkailussa ja yleisestikin Lapin viennissä.

Trendit pohjoisen matkailun puolella

Vastuullisuus on vankasti mukana Harrinivan toiminnassa: yrityksen tavoitteisiin kuuluu erämaan suojelu, paikallinen toiminta ja perinteiden ja hyvinvoinnin kehittäminen. Kestävyyden osalta matkailuyritys on muun muassa siirtynyt kohteidensa geotermiseen lämmitykseen, jätteiden ja kertakäyttöastioiden minimointiin ja aloittanut puunistutuskampanjan.

Torassiepin kohde on saanut lokakuussa kansainvälisen ympäristöystävällisyyden Green Key -sertifikaatin, ja seuraavaksi tarkoituksena on hankkia kaikille Harrinivan kohteille sertifikaatti. Prosessissa siirrytään eteenpäin, kun kuluneen vuoden muutoksista on selvitty.

– Viime vuonna laskimme Torassiepin hiilijalanjäljen, ja se on vastaa neljän henkilön asumisen hiilijalanjälkeä, mikä on todella pieni tulos. Kun siihen lasketaan vielä mukaan Torassieppiin liitetyt maa-alueet, hiilijalanjälki on 12-kertaisesti kompensoitu.

Pietikäinen uskoo, että matkailuelinkeinon tulevaisuudessa epidemiatilanteen rauhoituttua paluu isoihin perusarvoihin on avain matkailun nostattamiseen. Lisäksi nykyajan digiratkaisuja kannattaisi tuoda vahvemmin matkailualalle hänen mielestään.

– Isot trendit ovat meidän puolellamme, kuten terveys, turvallisuus ja tila. Pystymme helposti vastaamaan turvallisuuteen ja hyvinvointiin.