Susan Mcpherson vastuullinen liiketoiminta
Kuvaaja: Susanna Chazalmartin

Susan McPherson: ”Lapissa valtava potentiaali kestävässä yritystoiminnassa”

Amerikkalainen vastuullisuusviestinnän ja vastuullisen liiketoiminnan konsultti Susan McPherson vieraili Suomen Lapissa ja vaikuttui. Kestävä kehitys nähdään täällä itsestäänselvyytenä.

Lapilla on nyt kaikki mahdollisuudet päästä mukaan maailmalla vahvassa nousussa olevaan kestävän kehityksen buumiin. Helposti saavutettava koskematon luonto, kauneus, sekä puhdas raikas ilma yhdistettynä yrittäjien, viranomaisten ja asukkaiden sitoutumiseen vastuulliseen liiketoimintaan ovat maailmanmatkaaja ja vastuullisuusviestinnän konsultti Susan McPhersonin mielestä Lapin ehdottomat valtit.

McPherson vieraili Lapissa Aho Groupin hallituksen puheenjohtajan Miia Porkkalan, House of Laplandin sekä Visit Rovaniemen  vieraana tammikuussa, ja tutustui viiden päivän aikana paikallisiin yrityksiin. Kuusamossa hän pääsi Ruka Mountainin toimesta koiravaljakkoajelulle, avantouinnille ja saunomaan. Posiolla Anu Pentik esitteli ateljeensa ja Timisjärven tilansa, sekä kertoi tulevasta taidenäyttelystään. Rovaniemellä vierailukohteina olivat leikkipuistoja valmistava Lappset, sekä hotellit Arctic Treehouse Hotel ja Arctic SnowHotel. Napapiirillä McPherson sai tavata Joulupukin ja vierailla Santa Parkissa.

McPherson oli näkemästään vaikuttunut. Lapin matka jäi mieleen yhtenä parhaimmista, mitä hän on tehnyt.

– Oli hienoa oppia niin paljon uutta paikasta, josta olin vain unelmoinut. Täällä on vallalla upea tekemisen meininki.

Matkan kohokohdaksi nousivat ihmiset. McPherson oli yllättynyt siitä, miten avoimia ja vieraanvaraisia suomalaiset olivat, ennakko-oletuksista poiketen.

– Ihmiset olivat tavattoman lämpimiä ja ylpeitä Lapista ja siitä mitä tekivät. He olivat todellakin sitoutuneita siihen mitä tekivät. Olen matkustanut lukuisissa maissa ja voin rehellisesti sanoa, etten ole vielä missään kokenut samanlaista vastaanottoa.

Vahvat naiset liike-elämässä

McPherson pyörittää New Yorkissa omaa konsulttiyritystä McPherson Strategies, joka toimii vastuullisen liiketoiminnan parissa. Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat McPhersonin mukaan itsestäänselviä vaatimuksia tulevaisuudessa. Se näkyy niin ympäristö-, kuin sosiaalisena vastuuna.

– Nuori sukupolvi osaa jo vaatia vastuullisuutta yrityksiltä, joiden palveluita käyttävät. He haluavat tukea niitä yrityksiä, jotka tekevät heidän näkökulmastaan oikeita päätöksiä.

Yksi osa vastuullisuutta on sukupuolten välinen tasa-arvo. Lapissa McPherson oli positiivisesti yllättynyt naisten osuudesta liike-elämässä. Häntä ilahdutti myös nähdä, että menestyvän naisen takana oli usein huomaavainen mies ja tiivis perheyhteisö.

– On hienoa, että suomalainen yhteiskunta mahdollistaa myös naisten menestymisen. Esimerkiksi Anu Pentikin perustama Pentik on Posiolla suuri työllistäjä, ja työllistää huomattavan paljon myös naisia, McPherson kiittelee.

McPherson kiinnitti huomiota myös perheiden yhteistyöhön yritystoiminnassa. Monessa hänen vierailemassaan yrityksessä koko perhe oli tavalla tai toisella mukana yrityksen pyörittämisessä. Se on omiaan edestauttamaan vastuullisten päätösten tekemistä.

Pohjoismaalainen design tunnetaan

Pohjoismainen design on Yhdysvalloissa käsite. Parhaiten McPhersonin mukaan tunnetaan tanskalaiset suunnittelijat, mutta myös esimerkiksi Marimekolla on New Yorkissa oma myymälänsä. Hän uskoo, että suomalaisella designilla voisi olla itärannikolla laajempikin kysyntä.

– Esimerkiksi Pentikin tuotteet ovat hyvin ainutlaatuisia, joten massoja enemmän ne voisivat kiinnostaa rajatumpaa yleisöä, joka arvostaa käsityötä ja yksilöllisyyttä.

Yhdysvaltojen markkinoita silmällä pitäen vastuullisuus voi McPhersonin mielestä olla yksi tärkeä vetovoimatekijä lappilaisille brändeille. Siihen Lapissa on hyvät lähtökohdat. Kaikki yritykset, joissa McPherson vieraili Lapin matkallaan, tekivät häneen vaikutuksen myös sillä saralla.

– Joka ikinen näistä yrittäjistä korosti, että vastuullisuus ja omista huolehtiminen olivat keskeinen osa liiketoimintaa. Se oli kuin kirjoitettuna heidän DNA:han, oleellinen osa sitä, mitä he kokivat olevansa yrittäjinä. Se kannattaa ehdottomasti nostaa esille myös ulospäin markkinoidessa, McPherson kannustaa.

Matkailussa on potentiaalia

Yhdysvalloissa riittää laskettelukeskuksia ja Kanadan erämaat ovat lähellä. McPherson uskoo silti, että Lapin eksotiikka kiinnostaa myös amerikkalaisia. Suomi koetaan siellä erilaisena, hieman mystisenä maana, jossa luonnolla on erityinen asema.

Matkailussa onkin McPhersonin mielestä erityisen paljon potentiaalia Lapissa.

– Luulen, etteivät lappilaiset yrittäjät vielä välttämättä edes ymmärrä, miten ainutlaatuinen tuote heillä on käsissään. Pelkästään se, että hanavettä voi juoda huoletta joka kolkassa, on monelle ulkomaalaiselle eksoottista. Kaikissa ravintoloissa joissa söin matkani aikana, raaka-aineet tulivat lähialueilta. Sain jopa itse valmistaa pilkkimääni kalaa. Ainutlaatuista!

Matkailualan yritysten kannattaisi McPhersonin mukaan nostaa vastuullisuus ja kestävä kehitys  esille markkinoinnissaan. Hän epäilee, ettei Suomessa ehkä osata nähdä vastuullisuuden merkitystä kokonaisuudessaan, sillä nämä asiat tuntuvat olevan monelle itsestäänselvyys.

Lapin matkailun haasteena McPherson pitää välimatkoja. Yhdysvaltojen näkökulmasta katsottuna Suomi on kaukana.

– Nykypäivänä moni karttaa pitkiä lentomatkoja. Toisaalta Finnair on yksi maailman johtavia lentoyhtiöitä uusiutuvan polttoaineen käytössä ja tunnettu vastuullisuudestaan. Se on Finnairin selkeä vahvuus kilpaillulla alalla.

Pitkien välimatkojen vuoksi McPherson näkee Lapin nimenomaan paremmin toimeentulevien ihmisten kohteena. Erityisen rikas ei kuitenkaan tarvitse olla, jotta Lapin matka toteutuisi.

– Sanoisin että eniten potentiaalia on 50-70-vuotiaissa pariskunnissa, joilla on enemmän aikaa ja rahaa käytettävissään.  Näen kuitenkin, että hiihto- ja ylipäätään lumiaktiviteetit kiinnostavat myös perheitä.

McPherson myös toivoo, että kaivosyhtiöiden toimintaan kiinnitetään Lapissa erityistä huomiota. Puhdas luonto on jotain, jota kannattaa suojella huolella.

Tarinoista kohde muistetaan

Mitä Lapista sitten jäi New Yorkin Brooklynissä asuvalle maailmanmatkaajalle parhaiten mieleen?

Lämpimien ihmisten lisäksi uskomaton taivas, joka tarjosi silmille juhlaa päivin ja öin.

– Revontulet sekä vaaleasta pinkistä siniseen liukuva taivas auringon nousujen ja laskujen välissä oli henkeäsalpaava. Tulen myös aina muistamaan tarinan morsiamista, jonka kuulin kuusamolaisessa saunassa. Sen mukaan tulevat morsiamet saunotetaan ennen häitä ja heidän tulee juosta alasti saunan ympäri niin monta kertaa, kuin heillä on ollut rakastajia. Mikä ihana, hullu kansa te olettekaan!

Lue Susanin kirjoittama Forbes – lehdessä ja Virgin Atlantic – lentoyhtiön sivuilla julkaistu artikkeli Lapista tässä.

Nosta vastuullisuus voimavaraksi

  • Esittele yrityksesi vastuullisuutta messuilla ja markkinoinnissa
  • Suosi aina paikallisia tuottajia
  • Varmista, että myös työntekijät tuntevat yrityksen arvot
  • Hyödynnä luontomatkailua yritystoiminnassasi