Lapin luonnontuotteissa iso potentiaali: Arctic Warriors tarttui rohkeasti kerkkään

Lapin luonnontuoteala on kasvanut ja huippuosaamista on kehitetty huimasti viime vuosien aikana, mutta alalla on edelleen runsaasti hyödyntämätöntä potentiaalia. Luonnontuoteyrityksiä tukee Lapin brändi, joka viestii muun muassa luonnontuotteiden puhtaudesta ja turvallisuudesta.

Kuusenkerkästä lattea ja väinönputkesta shotteja. Arctic Warriors on vuonna 2014 perustettu lappilainen luonnontuotealan yritys, joka valmistaa superfood-tuotteita pohjoisen ravintorikkaista kasveista ja myy raaka-aineita eteenpäin toisille valmistajille ja toimijoille.

Yrityksen toimitilat sijaitsevat Rovaniemellä Narkauksen kylässä. Toimitiloissa muun muassa käsitellään kasveja, pullotetaan ja pakataan tuotteita.

– Olemme olleet alalla veturiyritys, kehuu toimitusjohtaja Ilkka Kauppinen.

Arctic Warriors käyttää tuotteissaan pohjoisen villiyrttejä ja -kasveja, joita ei juuri ole kaupallisesti hyödynnetty. Ravintoainerikkaat ja puhtaat arktiset kasvit ovat unohtuneet Lapin luontoon, mutta yritys on halunnut tuoda ne uudestaan, tai ensimmäistä kertaa, ihmisten tietoisuuteen tuotteiden kanssa.

Villiyrtit- ja kasvit, joita käytetään yrityksen tuotteissa, ovat muun muassa väinönputki, ruusujuuri, nokkonen ja kuusenkerkkä. Vähemmän tunnettujen kasvien lisäksi Arctic Warriors hyödyntää marjoja, kuten mustikkaa ja puolukkaa.

Lapin kasveista hyvinvointia

Kaikki käytetyt kasvit ovat peräisin Suomen Lapista. Tutkimusten mukaan Lapin rankat vaihtelevat olosuhteet, kuten kesän yötön yö ja kylmät ja pimeät talvet, tekevät kasveista kestävämpiä kuin etelämmässä kasvaneista. Arctic Warriorsin keräämät yrtit ovat rekisteröityä luomua.

Esimerkiksi nokkonen on yksi ravinnerikkaimpia kasveja: se sisältää runsaasti A- ja K1-vitamiinia, kalsiumia, ja pakastekuivattuna myös paljon rautaa.

– Me uskomme niin vahvasti näihin raaka-aineisiin. Myös kaikki trendit osoittavat siihen suuntaan, että ihmiset ovat kiinnostuneita puhtaudesta, joka linkittyy turvallisuuteen, terveellisyyteen, hyvinvointiin ja aitoihin makuihin, kertoo myynti- ja markkinointipäällikkö Tuija Kauppinen.

Yrityksen idean takana on tuotepäällikkö Katja Misikangas, jonka suvussa kasveja ja yrttejä on käytetty pitkään, ja perinnetieto suvun kansanparantajalta on siirtynyt perheessä eteenpäin. Nykypäivän tutkittu tieto tukee perinnetiedon sanomaa, kuten että kuusenkerkät ovat terveysruokaa niiden korkean c-vitamiinipitoisuuden vuoksi.

Arctic Warriors myy myös omien tuotteidensa lisäksi käsitellyt raaka-aineet eteenpäin muille toimijoille, kuten ravintoloille ja valmistajille. Erityisesti kuusenkerkkää, nokkosta ja marjajauheita myydään eteenpäin. Raaka-aineiden myynti aloitettiin vasta noin vuosi sitten, ja sille on paljon kysyntää myös ulkomailta asti. Raaka-aineiden myynti on noussut viidesosaan yrityksen koko liikevaihdosta.

Arctic Warriorsin toimitusjohtaja Ilkka Kauppinen (oik.), tuotepäällikkö Katja Misikangas ja myynti- ja markkinointipäällikkö Tuija Kauppinen (vas.) Arctic Warriorsin toimitusjohtaja Ilkka Kauppinen (oik.), tuotepäällikkö Katja Misikangas ja myynti- ja markkinointipäällikkö Tuija Kauppinen (vas.)

Lappi-brändi tukee luonnontuotealan potentiaalia

Luonnontuoteala Lapissa on kehittynyt paljon vuosien saatossa. Toimialaa on pitkään pidetty ”elämäntapayrittäjyytenä”. Arctic Warriors on ollut mukana viemässä luonnontuotealan kehitystä entistä ammattimaisempaan suuntaan. Lapissa istutaan aarrearkun päällä, kuvailee Tuija Kauppinen pohjoisen luonnonvaroja.

– Meillä on vahva usko siihen, että alkusoinnut tällä alalla on vasta soitettu.

Lapin matkailualalla on tehty pitkään töitä sen eteen, että Lappi matkailukohteena tunnistetaan. Kauppiset ovat sitä mieltä, että vahva matkailun brändäys auttaa myös muita toimialoja onnistumaan ja olemaan tunnistettavissa.

– Kun tiedetään, että Lappi on eksoottinen, puhdas ja turvallinen, se hyödyttää myös meitä, toteaa Tuija Kauppinen.

Yhtiön yhtenä missiona on ollut nostaa Lapin kasvien tunnettuutta. Esimerkiksi kerkkää käytetään nykyään aivan uudenlaisilla tavoilla. Siitä valmistetaan muun muassa purkkaa, suklaata, kaakaota ja kombuchaa.

– Meistä on huomattavan paljon siistimpää tehdä jotain aivan uutta ja tuoda omaa kulmaa, sanoo Ilkka Kauppinen.

­­– Miksi tuoda maailmalta macaa, kun omat kasvit maassa makaa? Tuija Kauppinen runoilee ja jatkaa, – Ei Etelä-Amerikasta tuotava maca-jauhekaan ollut suomalaisille kovin tunnettu, kunnes joku kaupallisti sen ja alkoi tuoda sitä Suomeen.

Luonnontuotealan huippuosaamisesta ja asiantuntijuudesta kertoo muun muassa yrityksen kehittämät toimintatavat kuusenkerkän keräykselle, säilytykselle ja jalostukselle. Haasteita keräykselle asettavat esimerkiksi todella lyhyt keräysaika ja herkkyys pilaantumiselle keräyksen jälkeen, mutta Arctic Warriors on kehittänyt ratkaisut ongelmakohtiin.

– Siinä on tehty iso työ, että pystymme keräämään kerkkää tuhansia kiloja, Tuija Kauppinen kertoo.

Kuusenkerkän säilömisprosessissa raaka-aine pakastekuivataan, jotta se ja sen ravintoaineet säilyvät pitkän aikaa.

Yritys varmistaa toimintansa vastuullisuuden olemalla avoin: Arctic Warriorsin rohkea viestintäkampanja ”Kusetamme reilusti”, jossa avataan liiketoiminnan toimintatapoja, on saanut hyvää palautetta. Samalla Arctic Warriors haluaa liputtaa jatkuvan kehittymisen puolesta – aina on varaa parantaa.

Kasvavalla yrityksellä erinomaiset tulevaisuudennäkymät

Arctic Warriors on vahvasti kehittänyt toimintaansa, ja sillä on tulevaisuudessa monia kasvumahdollisuuksia, joita tukevat useat eri tekijät.

– Meillä on ollut koronasta huolimatta kasvua myynnissä. Yrityksellä on hyviä kasvun elementtejä, kuten raaka-aineiden myynti, private labeling, Amazonin avautuminen ja oman verkkokaupan nopea kasvu. Siinä on paljon asioita, joita voi skaalata isosti, Ilkka Kauppinen kertoo.

Arctic Warriorsin verkkokaupan myynti kasvoi viimeisen vuoden aikana 300 prosenttia.

Lappi on erinomainen liiketoimintaympäristö monesta eri syystä Kauppisten ja Misikankaan mielestä. Erityisesti he kehuvat sitä, kuinka moni taho antaa tukea tarvittaessa ja matalalla kynnyksellä, kuten paikalliset yritysneuvonnat, Ely-keskus ja Lapin Yrittäjät.

– Täällä on pieni vitsi, että kun kuiskaa ”kansainvälinen kasvava yritys” Ely-keskuksen käytävällä, viisi eri ovea avautuu. Täällä on todella hyvä yrittää. Se on aivan erilaista esimerkiksi Helsingissä, jossa on yksi tuhansien joukossa, Ilkka Kauppinen kuvailee, kuinka Lapissa on helppoa erottua.

Misikangas huomauttaa myös, että Lappiin sijoittumisessa on hyviä taloudellisia etuja, kuten alhaisemmat kiinteistö- ja palkkakustannukset.

Yleisesti pohjoisessa yritysympäristössä on ”hyvä meininki”. Verkostoituminen käy nopeasti muualta sijoittuneille ja muiden paikallisten toimijoiden kanssa ollaan useasti vähintään tuttavallisissa väleissä. Yhteistyöllä luodaan uudenlaisia toimintatapoja.

 

Julkaistu 3/2021

Arctic Warriors myytiin syksyllä 2021 osaksi suomalaista elintarvikeyhtiötä Nokkos Companya. Yritys valmistaa nokkoskombuchaa, jonka pääraaka-aine, nokkonen, tulee Lapin luonnosta. Onnistuneen yrityskaupan mahdollisti Nokkos Companyn saama rahoitus yrityskasvua varten. Yrityskauppa tietää lappilaisille pienviljelijöille ja villiyrttien kerääjille entistä enemmän työtä ja toimeentuloa.

”Arctic Warriors on tuttu kumppanimme ja on hienoa saada heidät saman katon alle. Heidän ylisukupolvinen tietämyksensä ja kokemuksensa yrteistä sekä ainutlaatuinen toimialaosaaminen tuovat todella huikean lisän meidän tiimiimme”, kertoo Nokkos Companyn toinen perustaja, panimomestari Lari Laurikkala yhtiön tiedotteessa.