Flatlight kuvasi Business Laplandin markkinointikampanjaa varten Pyhä-Luoston kansallispuistossa Lapissa.
Kuvaaja: Flatlight Creative House

Lappi inspiroi ja tukee paikallisia av-alan yrityksiä

Lapista käsin tehdään menestyksekkäitä ja kansainvälisiä luovan alan tuotantoja ja projekteja. Paikalliset yritykset hallitsevat kuvaamisen arktisissa olosuhteissa ja ammentavat inspiraatiota Lapin ympäristöstä.

– Lappi on loistava paikka tehdä luovaa liiketoimintaa. Se toimii ympäristönä vahvana inspiraation lähteenä ja erottautumistekijänä kansainvälisellä kentällä, kertoo Miikka Niemi, Flatlight Creative Housen perustaja ja toimitusjohtaja.

Lapissa luovat alat koostavat monitaitoisen joukkion, josta suurin osa on mikroyrityksiä. Luovat alat ovat kuitenkin merkittävä osa Lapin elinkeinoympäristön kokonaisuutta.

Luova talo Flatlight Creative House on toiminut jo yli 15 vuoden ajan. Niemi aloitti toiminnan ensin toiminimellä, ja nykyään Flatlightilla työskentelee 20 ihmistä.

Flatlight tekee monenlaisia tuotantoja markkinoinnin, brändäyksen ja mainonnan piirissä. Yhtiön liikevaihto oli 2,2 miljoonaa euroa tilikaudella 2021. Yrityksen asiakkaita ovat muun muassa Business Finland, BRP, Alibaba ja Polar.

Lapissa kuvatut elokuva-, mainos- ja tv-tuotannot tavoittavat vuosittain satoja miljoonia katsojia ja ovat merkittävä työllistäjä alueen yrityksille. Lappiin saapuneiden tuotantoyhtiöiden tuotannot tekevät noin miljoona euroa liikevaihtoa alueen yrityksille ja yrittäjille vuosittain. Merkittävä osa rahasta kuluu majoituksiin, vuokrauspalveluihin ja paikallisten av-alan freelancereiden ja yritysten palveluihin. Tuotannot antavat liikevaihdon lisäksi myös merkittävästi näkyvyyttä, joka tukee muun muassa matkailualaa ja Lappi-brändiä.

Hiljattain Lappiin sijoittui elokuvantuotantoyhtiö Oktober. Oktoberin 17-vuotisen yritystaipaleen aikana se on ollut aina Rovaniemellä kirjoilla, mutta elokuussa 2021 perustaja Joonas Berghäll päätti siirtää päätoimipaikan pääkaupunkiseudulta Lappiin.

Sijoittumiselle Lappiin syntyi hyvä hetki, kun henkilöstön vaihdokset osuivat kohdalleen. Berghäll on kokenut, että Oktober on otettu hyvin vastaan alueella.

Oktoberin liikevaihto oli 2,2 miljoonaa euroa vuonna 2020 ja yritys on palkannut koko olemassaolonsa aikana yli 2 400 henkilöä.

Työvoiman hankinta on sujunut elokuun jälkeen hyvin. Uusia yhteydenottoja tulee jatkuvasti.

– Minua kiinnostaa se, että toiminta olisi mahdollisimman lappilaista ja rahaa jäisi Lappiin mahdollisimman paljon, Berghäll sanoo.

Yrityksen dokumentti- ja fiktioelokuvat ovat palkittuja ja menestyksekkäitä. Tuotannoissa panostetaan taiteelliseen laatuun ja niissä käsitellään yhteiskunnallisia kysymyksiä. Oktoberin tuotantoja ovat muun muassa Miesten vuoro (2010), Baby Jane (2019) ja Säilöttyjä unelmia (2012).

Perustaja Joonas Berghäll päätti, että hänen elokuvantuotantoyrityksensä Oktober siirtyy kokonaan Lappiin,
Kuvaaja: Oktober
Perustaja Joonas Berghäll päätti, että hänen elokuvantuotantoyrityksensä Oktober siirtyy kokonaan Lappiin,

Pohjoinen Lappi ruokkii luovaa työtä

Pohjoinen sijainti antaa voimavaroja luovaan työhön. Niemi kuvailee, kuinka Lapin ympäristö, luonto ja vuodenajat ruokkivat inspiraatiota. Myös lappilaiset ihmiset antavat apuja työhön tarinankerronnassa.

– Usein kuulee, että on mukava tehdä töitä pohjoisten ihmisten kanssa. Sitä on vaikea itse selittää, mutta ehkä meistä välittyy se pohjoisen henki ja tunnelma, Niemi naurahtaa.

Myös Berghäll kertoo, että Oktoberin sijoittuminen Lappiin lisää voimavaroja ja inspiraatiota luovan työn tekemisessä.

Oktoberilla oli vuonna 2006 käynnissä yhteensä yhdeksän eri hanketta, joista suurin osa sijoittui Pohjois-Suomeen ja Lappiin. Silloin Berghäll ymmärsi alueen merkityksellisyyden tarinankerronnan luomistyössä.

– Siellä, mistä on kotoisin ja missä juuret ovat, on myös tarinat. Uskon, että muutto pohjoiseen vain lisää luovuutta ja tarinankerrontaa. Silloin on muiden ihmisten, jotka ymmärtävät pohjoisesta ja Lapista, ympäröimänä.

Lapista käsin kansainväliseksi

Lappilaisuus toimii erottautumistekijänä niin kansainvälisillä kuin kotimaisilla markkinoilla. Lappi-brändi ja positiivinen mielikuva lappilaisista voivat auttaa luomaan yrityksen identiteettiä.

Niemi kokee, että koronapandemian myötä tulleet uudet käytännöt työelämässä, kuten etäkokoukset ja -työskentely, ovat pienentäneet Lapin etäisyyttä muihin kohteisiin ja välimatka ei tunnu enää yhtä pitkältä. Esimerkiksi nykyään on helpompi kilpailla muiden yritysten kanssa isoista asiakkaista, kun työelämässä on huomattu, että työt hoituvat yhtä tehokkaasti pohjoisesta käsin.

Alueen luovat alat saavat vahvistusta Lapin yliopistosta, jonka taiteiden tiedekunnasta valmistuu muun muassa audiovisuaalisen mediakulttuurin osaajia, graafisia suunnittelijoita ja muotoilijoita.

Niemi painottaa, että Lapissa voi hyvin tehdä töitä myös globaalisti eikä vain toimia alueellisesti. Viimeisin Flatlightin kansainvälinen projekti oli maailmannäyttely Expo2020 Dubaissa, jonne yritys oli mukana suunnittelemassa Suomen paviljongin näyttelykonseptin. Business Finlandin järjestämässä näyttelyssä on mukana yli 100 suomalaista yritystä.

Oktober toimii erittäin kansainvälisesti. Jo vuosien 2008–2012 elokuvien budjetista noin 55 prosenttia tuli ulkomailta.

Flatlight kuvasi Ylen Metsien kätkemä -sarjaa Enontekiöllä Lapissa.
Kuvaaja: Flatlight Creative House
Flatlight kuvasi Ylen Metsien kätkemä -sarjaa Enontekiöllä Lapissa.

Erikoisosaaminen arktisissa kuvausolosuhteissa

Tuotantojen kuvaaminen arktisissa olosuhteissa vaatii erikoisosaamista, jotta työn laatu, tehokkuus ja turvallisuus voidaan taata.

Oktoberin yksi ensimmäisistä lyhytelokuvista kuvattiin Inarissa, ja Berghäll valitsi kuvausryhmän jäsenet tarkoin. Hän kertoo, kuinka hyvin suunniteltu kuvauskeikka sai isot kiitokset.

– Yksi legendaarisimmista kuvaajista sanoi, että tämä työskentely teidän kanssanne tuntui siltä, kuin olisi ollut kaksi viikkoa kesälomalla, Berghäll muistelee.

Kovimmat pakkaset, joissa Flatlightin tiimi on kuvannut, on ollut vähän yli neljäkymmentä pakkasastetta.

– Sellainen ympäristö vaatii oikeanlaisen asenteen, ja pukeutuminen on äärimmäisen tärkeää, Niemi sanoo.

Ulkomailta tulevia tuotantoja ohjeistetaan pukeutumisessa ja painotetaan sen tärkeyttä, mutta siitä huolimatta sen merkitystä ei aina ymmärretä täysin. Liian kevyt varustus kovassa pakkasessa ei ole leikin asia.

Ennakointi ja suunnitelmallisuus on tärkeää: taukojen, lämpimien tilojen, lämpimän ruuan ja juotavan, kaluston ja vara-akkujen pitää olla kunnossa. Esimerkiksi on syytä varautua siihen, että akkuja pitää lämmittää tai vaihtaa kameranlinssi lumimyrskyssä.

Oikealla varustuksella, asenteella ja suunnitelmallisuudella kuvaukset sujuvat vaikeissakin paikoissa. Flatlight oli kuvaamassa Enontekiöllä Kilpisjärven erämaassa Ylen Metsien kätkemä –ohjelmasarjan (2016) jaksoa. Pakkasasteita oli melkein neljäkymmentä, mutta kuvauksia jaksettiin yhdeksän tunnin ajan. Niemi kertoo, että tilanteissa mennään ympäristön ehdoilla ja luovilla ratkaisuilla.

Luovaa yhteistyötä Lapissa

Lapissa luovien alojen kenttä on pieni, joten kaikki tietävät toisensa ja yhteistöitä tehdään. Esimerkiksi Niemi perusti coworking-tilat, Y-North, jossa työskentelee myös luovien alojen osaajia.

Oktober tekee jonkin verran yhteistyötä jo muiden lappilaisten luovien alojen yritysten kanssa. Muun muassa Flatlight ja Oktober tekivät yhteistyötä vähän aikaa sitten, kun Flatlight suunnitteli Punkkisodan (2021) tuotannon markkinointia varten kansainvälisiä materiaaleja. Berghäll toivoo, että verkostoituminen jatkuu ja yhteistyöprojekteja on luvassa lisää.

Elokuva-ala Suomessa on erittäin keskittynyt pääkaupunkiseudulle. Kemistä kotoisin oleva Berghäll haluaa olla mukana muuttamassa nykyistä tilannetta, jotta esimerkiksi Elokuvasäätiön antamat tuet jakautuisivat tasaisemmin Suomessa. Hän toivookin, että tavoitteen takana olisivat eri tahot Lapissa ja Pohjois-Suomessa, ja Suomen av-alan monipuolisuus voidaan säilyttää.

Vaihtuvalle vuodelle on paljon suunnitelmia ja odotuksia.

– Odotan innolla, meneekö seuraava dokkarini tuotantoon. Ensi vuosi on työtä täynnä. Oktoberin pitkää fiktiota kuvataan maalis- ja heinäkuussa, Berghäll kertoo.

Myös Flatlightilla on paljon luvassa. Niemi kertoo, että Flatlightin uuden vuoden 2022 puolelle kuuluvat uudet innostavat projektit ja yrityksen brändiuudistus.