Nainen tanssii yökerhossa punaisessa ja violetissa valossa.
Kuvaaja: Feelment/Viihdeväylä Oy
Feelment on pellolainen yritys, jolla on jo melkein 40 vuotta takanansa.

Ohjelmistokehittäjä Feelment Pellosta viihdyttää suomalaisia

Pellosta kotoisin olevan Feelmentin kehityksessä kuunnellaan asiakkaiden toiveita ja palautteita. Vaikka yritys on laajentanut Helsinkiin, ja tähtäin on kasvussa, kuuluu ja näkyy yrityksen identiteetissä lappilaisuus ja pellolaisuus.

– Me haluamme olla markkinoiden paras – ja me olemme markkinoiden paras. Se vaatii työtä koko ajan ja nöyrää asennetta, sanoo Viihdeväylä Oy:n toimitusjohtaja Kalervo Vanha.

Viihdeväylä Oy on koko yritystaipaleensa ajan vuodesta 1984 alkaen tarjonnut musiikkia ja viihdettä eri muodoissa ravintoloille ja baareille. Ensin oli livemusiikki, sitten CD-levyt ja levysetit, joita kuskattiin edestakaisin, ja viimeisenä tietotekniikan murroksessa digitaalinen musiikki ja suoratoistopalvelut. Alussa musiikkijärjestelmästä oli ensimmäiset versiot ennen kuin syntyi nykyinen Feelment, joka on markkinoiden käytetyin ravintolaviihdepalvelu.

Feelment on ratkaisu ravintoloitsijoille, jotta kaikki tarvittavat viihdepalvelut saa yhden järjestelmän kautta. Feelmentin kautta saa järjestettyä taustamusiikin, karaoken, urheilukanavat ja mainosnäytöt tiloissa. Ravintolat ja baarit haluavat entistä enemmän brändäytyä ja jäädä ihmisten mieliin, ja siinä musiikki on iso tekijä tunnelman luomisessa.

Pellosta kotoisin olevan yhtiön liikevaihto oli 2,2 miljoonaa euroa viime vuonna 2021. Tämän vuoden liikevaihdoksi Vanha arvioi 2,5 miljoonasta eurosta kolmeen miljoonaan.

Feelment tekee B2B-myyntiä enimmäkseen ravintoloitsijoille ja baareille, mutta asiakaskunta on laaja: isoista ketjuista, kuten Burger King, Finlandia-taloon asti. Lisenssien käyttäjiä on noin 2 000 ympäri Suomen. Yrityksellä on nykyään toimitilat Pellon lisäksi Helsingissä. Feelment työllistää yhteensä10 työntekijää, joista seitsemän on Pellossa.

Toimitusjohtaja Kalervo Vanha kertoo, kuinka karaokelistat digitalisoitiin aikoinaan osaksi viihdepalvelujärjestelmää ravintoloitsijan antaman idean pohjalta.
Kuvaaja: Feelment/Viihdeväylä Oy
Toimitusjohtaja Kalervo Vanha kertoo, kuinka karaokelistat digitalisoitiin aikoinaan osaksi viihdepalvelujärjestelmää ravintoloitsijan antaman idean pohjalta.

Rempseä ja rehti lappilaisuus myyntivalttina

Pitkään Pellosta käsin toiminut Feelment laajensi Helsinkiin – vähän jopa sattuman kaupan kautta – ja perusti pääkaupunkiin toisen toimiston vajaa kymmenen vuotta sitten. Yritys on kasvattanut myyntiään ja asiakasmäärää entisestään.

– Lappilaisuus pitää näkyä meillä ja saa mielellään H kuulua murtheessa, kun puhutelhaan asiakhaita, Vanha kertoo naureskellen ja antaa hoon kuulua Pellon tyyliin.

– Lappilaisuus ja pellolaisuus on meillä vahva identiteetti, ja olemme siitä ylpeitä. Lappilaisuuteen useasti yhdistetään suoraselkäisyys ja rehellisyys, mikä auttaa myös kaupanteossa, hän sanoo.

Toimitusjohtaja kokee, että Pello oli hyvä lähtökohta yrityksen perustamiselle. Jo pelkkä ympäristö eli puhdas ja rauhoittava luonto ja tasapainoinen työn ja vapaa-ajan suhde tekevät paljon hyvinvoinnille. Kun yritys kasvaa, ja työntekijöitä tarvitaan, lappilaisen työvoiman vahvuus on henkilöstön sitoutuneisuus. Työntekijät vaihtuvat harvemmin, ja työn laatu paranee kokemuksen karttuessa.

Koronapandemian myötä tulleet etätyökäytännöt ovat sujuvoittaneet yrityksessä niin myyntiä kuin yleisestikin työntekoa. Työnteko ei ole enää yhtä paikkariippuvaista kuin aiemmin, kun monet ovat jo tottuneet etäpalavereihin. Lentokenttä sijaitsee lähellä tunnin ajomatkan päässä, kun tärkeitä etelän tapaamisia varten pitää matkustaa paikan päälle.

Tuote- ja palvelukehitys isossa roolissa

Koronapandemialla oli vaikutuksia Feelmentin toimintaan, koska asiakkaina olevat ravintolat ja baarit joutuivat sulkemaan ovensa ja rajoittamaan aukioloaikoja. Kuitenkin poikkeukselliseen aikaan haluttiin suhtautua positiivisella otteella, ja yrityksessä käytettiin aikaa moniin eri kehitystoimiin. Feelment muun muassa kehitti palveluita ja uusia tuotteita, uudisti verkkosivuja ja lisäsi verkkomaksumahdollisuuden, ja teki ohjelmistokehitystä. Nyt yritys on päässyt takaisin normaaliin ja liikevaihdon kasvu on odotettavissa.

Yrityksen toiminnan kehityksessä kuunnellaan asiakkaiden toiveita ja palautteita. Esimerkiksi karaokelistojen digitalisointi taustamusiikin kaltaisesti sai alkunsa ravintoloitsijan palautteesta yrityksen ensimmäisen messuesittelyn jälkeen.

– Kaikki tuoteratkaisut ovat aina johtaneet jostakin, mitä olemme nähneet tai kuulleet asiakkailta, Vanha kertoo.

Viime aikoina yritys on panostanut kännykkäsovelluksen parantamiseen. Musiikin etäohjaus suoraan puhelimesta helpottaa asiakkaan käyttökokemusta, kun säädöt voi tehdä yhdestä paikasta. Vanhan mukaan tekniikan lisäksi myös asiakaspalvelu on erityisen tärkeä tuote, jonka pitää toimia vuoden jokaisena päivänä.

Feelment näkee lisää kasvun ja kehityksen mahdollisuuksia Suomen markkinoilla. Ulkomaille siirtyminen vaatii suuremman investoinnin, mutta myös kansainvälisten markkinoiden mahdollisuuksia on tutkittu.

– Olemme vahvasti kasvuhakuinen yritys. Emme voi pysähtyä ja todeta, että nyt tämä on valmis, varsinkaan tällä alalla. Se on myös elämäntapa: emme ole ikinä jämähtäneet mihinkään. Se tekee työstä mielekästä, Vanha kuvailee.