Miisa Pietilä
Miisa Pietilä työskentelee Lapin liitossa projektikoordinaattorina Lapin arktinen matkailuekosysteemi -hankkeessa. Miisa unelmoi matkailualasta, joka tuottaa paikallisille iloa ja mielekkäitä työmahdollisuuksia, vierailijoille unohtumattomia elämyksiä sekä mahdollistaa sen, että myös tulevat sukupolvet voivat nauttia Lapin ainutlaatuisesta luonnosta.

Miten Lapista tulikin näin älykäs ja vastuullinen matkailukohde?

Lapin matkailun kehittämiselle on nyt selvät sävelet. Juuri valmistunut Lapin matkailustrategia kuvaa alueen toimijoiden yhteistä tahtotilaa matkailun tulevaisuudesta. Kunhan kaikki menee ”nappiin” näyttää tulevaisuus tältä:

Vuonna 2030 Lapissa rekisteröidään vuosittain 5 miljoonaa yöpymistä. Yhä suurempi osa matkailijoista saapuu Lappiin lumettomaan aikaan. Arktisen kesän brändi on vahva ja tunnettu maailmalla. Matkailijat viipyvät pitkään, kiertävät saman matkan aikana useampia kohteita ja käyttävät heille ajatuksella räätälöityjä palveluita.

Matkailu tuo siten tuloja paikallisille ympäri vuoden. Vuonna 2030 välitön matkailutulo on 1,5 miljardia euroa ja tästä 40 prosenttia kilahtaa kassaan lumettoman ajan myynnistä.

Lapin ollessa ympärivuotisesti vilkas matkailukohde on alueesta tullut entistä houkuttelevampi myös työntekijöille. Lappiin saapuu osaavia työntekijöitä, jotka haluavat asettua ja sitoutua elämään eksoottisessa pohjoisessa.

Matkailijan näkökulmasta Lappi on helposti saavutettava ja moderni matkakohde. Kansainväliset matkailijat voivat valita, kuinka saapua Lappiin, sillä tänne saapuu säännöllisesti suoria lentoyhteyksiä maailmalta, myös kesällä. Lappiin pääsee lisäksi ekologisesti ja näppärästi junalla.

Liikkuminen Lapissa on myös vaivatonta. Matkaketjut toimivat asiakaslähtöisesti ja yhteydet paikasta toiseen ovat helposti löydettävissä ja varattavissa digitaalisesti.

Lappi onkin ainutlaatuisen älykäs matkakohde. Matkailutoimijoille digitaalisuus on arkipäivää ja helpottaa niin yritysten kaupankäyntiä kuin toiminnan suunnittelua.

Lapin matkailuyrityksiä ja alueita johdetaan tiedolla. Toimijat saavat vaivatta muutamalla hiiren klikkauksella räätälöidysti tietoa muun muassa markkinoiden kehityksestä ja käsillä olevista trendeistä. Yritystoimintaa pystytään ketterästi muokkaamaan, kun maailman menosta saadaan kiinni nopealla vilkaisulla.

Asiakkaan vinkkelistä Lapin älykkyys on sitä, että tuotteiden ostaminen on naurettavan helppoa. Revontulisafareita ja maastopyöräretkiä voi klikkailla verkkokaupassa ostoskoriin vaivatta ja mielin määrin.

Kaiken lisäksi Lappi on tunnetusti vastuullinen matkakohde. Yritykset ja alueet toimivat vastuullisten pelisääntöjen mukaan ja kestävän matkailun sertifikaatit ovat ansaitusti näkyvillä viestien hyvistä käytänteistä. Matkailijoidenkin on vaivatonta toimia Lapissa ympäristöystävällisesti ja paikalliset huomioiden.

Kuulostaako hyvältä? Eiköhän pistetä hihat heilumaan! Lapin matkailustrategiasta voit lukea toimenpiteistä, joilla kuvailtu tulevaisuus saavutetaan.

Lapin matkailun viisas kasvu