Hanna Baas, House of Lapland
Hanna Baas
Kirjoittaja toimii ohjelmapäällikkönä House of Lapland Oy:n Business Lapland -ohjelmassa

Miltä Lappi näyttää matkailuinvestointien näkökulmasta?

Lapissa matkailu, erityisesti kansainvälinen matkailu, on kasvanut kovaa tahtia. Vuonna 2019 maakunnassa rekisteröityi jo 3,1 miljoonaa yöpymistä, ja yöpymisten lisäksi kasvu on näkynyt vahvasti matkailualan liikevaihdossa. Nyt koronavirusepidemia on iskenyt jarrut pohjaan bisneksen kehitykselle. Lapin matkailu on kuitenkin selvinnyt kriiseistä aiemminkin, ja kun sen aika tulee, niin pitkän tähtäimen kasvu silmälläpitäen tullaan tarvitsemaan myös matkailuinvestointeja.

Kutsuimme helmikussa joukon asiantintijoita keskustelmaan matkailuinvestointien tulevaisuudesta Lapissa, twitteriin tunnisteella #businesslaplandchat. Mukana olivat: Pasi Vartiainen, Pohjois-Suomen aluejohtaja, Finnveralta, Tuija Tommila, Travel & Tourism Advisor Invest in Finlandilta, Heidi Seikkula,  Aurora Estate – boutiquehotellin osakas, Kimmo Virtanen, Christie&co konsulttiyrityksen Scandinavian, Venäjän ja Balttian johtaja, Noora Barria, Kemin lumilinna- ja jäänmurtajayrityksen  Experience 365’n elämysjohtaja sekä  House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen.

Selvää on, että Lapissa on kysyntää etenkin kansainvälisille high end -matkailijoille sopiville korkeatasoisille palveluille ja majoitukselle. Täällä luksus ei tarkoita kultaa ja krumeluureja, vaan enemmänkin korkeaa laatua, yksilöllistä palvelua, elämyksiä ja tarvittaessa yksityisyyttä.

Iglurakentaminen on kasvanut valtavasti viime vuosina, ja näitä laadukkaita lasikupuja on noussut lähes joka matkailukeskukseen. Iglut ovat myös revontulten ja Joulupukin lisäksi yksi Lappiin liitettyjä  googlatuimpia sanoja. Mutta alkavatko Lapin iglumarkkinat jo täyttyä, mitä seuraavaksi?

Oli majoitus sitten iglussa tai hotellihuoneessa, kaikki tehdään parhaalla laadulla ja yksityiskohtia myöten mietittynä. Myös olemassa oleva kapasiteetti pidetään kunnossa, jotta komeina kiiltävien iglujen vieressä hotellirakennus ei rapistu.

Matkailua voidaan kehittää joko rakkaudesta lajiin tai sijoitetun pääoman tuotto mielessä. Kun ulkopuolelta haetaan rahoitusta, niin viestiksi ei riitä, että meillä on ainutlaatuinen puhdas luonto ja kasvupotentiaalia näkyvissä. Pitää tietää, mitä kohteessa voisi viivan alle jäädä.

Sijoittajia kiinnostaa ensisijaisesti tuotto busineksessä. He haluavat riskiä vastaavaa tuottoa. #businesslaplandchat

Hyvä tontti, alustava konsepti ja arviot kysynnästä ovat alku. Yksityiskohtaista arkkitehtuurisuunnitelmaa tärkeämpää on luvuin todentaa bisneksenteon paikka. Ja jos mukana on luotettava ja kokenut operaattori, niin onnistumisen odotusarvon voi asettaa korkealle.

Investointien näkökulmasta Lapin haasteena on ollut matala ympärivuotinen käyttöaste. Kansainvälisten sijoittajien näkökulmasta Lapin matkailu on sesonkibisnes ja riskiluokitus korkeampi kuin perinteisessä kaupunkihotellissa.  Mutta parannusta on näkyvissä, esimerkiksi viime vuonna lumettoman ajan matkailu kasvoi talvikautta enemmän. Ja kesän eteen tehdään hartiavoimin töitä.

Lumettoman ajan kapasiteetin käyttöasteen nostaminen on todella tärkeää, voisi laukaista uuden investointiaallon. #businesslaplandchat

Myyntitulo käytettävissä olevaa huonetta kohti on Lapissa kasvanut. Huone Lapissa toi viime vuonna enemmän myyntituloa kuin huone Suomessa keskimäärin, lisäksi yksittäisistä kohteista Rovaniemi yltää jo pääkaupunkiseudun lukuihin. Myös kohentunut saavutettavuus on sijoittajille hyvä viesti, sekä kansainvälinen matkailu että lentoliikenne ovat molemmat lähes tuplaantuneet kymmenessä vuodessa.

Lapin toimijat investoivat itse koko ajan, mutta ulkopuolista rahoitusta tarvitaan isoon askeleeseen. Mukaan tarvitaan erilaisia rahoitusmalleja ja sijoittajia; sekä Lapin matkailun inspiroimia yksityisiä sijoittajia että isompia pääomittajia. Vaikka raha ratkaisee, ei se ole kuitenkaan ainoa asia vaakakupissa. Lappiin kaivataan investoreja ja operaattoreita, joille kasvutavoitteet ja vastuullinen toiminta kulkevat käsi kädessä.

Lapin matkailuvetovoima kestää kansainvälisen vertailun, mutta tänne ei vielä ole sijoittunut kansainvälistä isoa hotelli- tai resortketjua. Joko Lapin matkailubisneksen imu on riittävä myös ison kansainvälisen brändin rantautumiselle? Yksikin globaali iso toimija toisi tullessaan sekä uutta asiakaskuntaa, verkostoa että uskottavuutta Lapille sijoitusympäristönä.

Kansainvälisesti vertailtuna Lapin eksotiikan vetovoima olisi riittävä, nyt täytyisi saada siitä luotua skaalattavampi sijoituskokonaisuus. Kansainväliset brändit auttaisivat asiassa. #businesslaplandchat

Koronavirusepidemian todellisia vaikutuksia Lapin matkailubisnekselle on vielä mahdoton tarkasti arvioida. Lapin vetovoima ei kuitenkaan ole haihtunut ilmaan, se säilyy. Uskomme, että Lapin matkailu toipuu nopeasti, kun sen aika koittaa.

Viedään yhdessä Lapin bisnesmahdollisuudet maailmalle!

Kiinnostuitko? Lisää Lapin matkailusta ja bisnesmahdollisuuksista löydät täältä. Seuraavan twitterchatin ja muut tapahtumamme löydät puolestaan täältä.