Finnish design, Lapland, snowmobile
Kuvaaja: Terhi Tuovinen

House of Laplandin toiminnan tulokset 2018

Tehtävämme on huolehtia siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä. Ennen muuta jaamme tarinoita elämästä tavanomaisen yläpuolella. Vuosi 2018 oli House of Laplandin neljäs toimintavuosi. Yhtiön liikevaihto oli hieman yli 1,3 miljoonaa euroa.

Erinomaista näkyvyyttä ja uusia digitaalisia palveluita

Vuonna 2018 viestimme sai yli 400 miljoonaa katselukertaa. Suurimman näkyvyyden toivat osaajamarkkinoinnin kansainvälinen mediaviestintä sekä matkailumarkkinoinnin toimenpiteet. Hoidimme alkusesongin lumitilanteen aiheuttaman Crapland -kohun kansainvälisen kriisiviestinnän tiedottamalla matkailupalveluiden toimivuudesta myös vähälumisissa olosuhteissa.

Kehitimme digitaalisia palveluitamme vahvasti yhä paremman digitaalisen asiakaspalvelun varmistamiseksi. Uudistimme Lapland.fi – sivuston rakennetta ja sisältöjä sekä potentiaalisille muuttajille suunnattua Löydä Paikkasi Lapista -palvelua, joka tarjoaa nyt kuntakohtaisesti myös myytävät asunnot ja avoimet työpaikat. Avasimme uuden av-alan ammattilaisille suunnatun, Lapin kuvauspaikkoja esittelevän Locations-palvelun.

Osaajamarkkinoinnissa ja Elokuvakomissiossa loistavia tuloksia


Vuoden aikana toteutimme Work in Lapland –kampanjakokonaisuuden, joka tavoitti globaalisti yli 200 miljoonaa ja Suomessa 3 miljoonaa silmäparia. Kampanja houkutteli noin 10 000 kiinnostunutta työntekijää tutustumaan Lapin työmahdollisuuksiin matkailusesongilla.

Kansainvälinen kiinnostus Lapin kuvauspaikkoja kohtaan kasvoi huimasti. Vuoden aikana Lapissa kuvattiin mm. Ivalo-tv-sarja, Mestari Cheng -elokuva sekä Ailo – pienen poron suuri tarina -elokuva sekä lukuisia muita tuotantoja. Tuotantojen Lappiin jättämä tulo kaksinkertaistui. Myös todella suuren budjetin tuotannot kiinnostuivat Lapista kuvauspaikkana.

Matkailumarkkinoinnissa uudistimme Lapin kesän brändin ja toteutimme useita pienempiä ilmiömarkkinoinnin toimenpiteitä sekä kesän The Lapland Bucket List –vaikuttajakampanjan. Matkailumarkkinointi tavoitti noin 180 000 miljoonan yleisön.

Avasimme virtuaalitoimiston Shanghaihin sekä virallisen Business Lapland WeChat -kanavan, jossa esitellään Lapin liiketoimintamahdollisuuksia Kiinan markkinoilla sekä lappilaisten yritysten ratkaisuja ja osaamista.

Lue tiivistelmä yhtiön toiminnasta 2018