House of Laplandin toiminnan tulokset 2020

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon, Lapin kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo.

Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä.

Vuonna 2020 koronapandemia näkyi myös House of Laplandin toiminnassa pysäyttäen kansainvälisen matkustuksen ja pitkälle myös kansainvälisten sijoittajien sekä tuotantoyhtiöiden kiinnostuksen Lappia kohtaan.  Koronapandemia vaikutti vahvasti myös markkinointiin ja toimenpiteitä sopeutettiin vastaamaan poikkeusolojen tarpeita kaikissa ohjelmissa.  Toteutimme vuoden aikana poikkeuksellisesti myös koronaturvallisuuteen liittyvän LEXIT – kohti koronaturvallista arkea Lapissa -hankkeen yhdessä Lapin sairaanhoitopiirin kanssa.

House of Laplandin Lapille tuoman näkyvyyden arvo oli vuonna 2020 varovasti arvioituna noin 15 miljoonaa euroa. Markkinoinnin potentiaalinen tavoittavuus oli 900 miljoonaa. Lapin markkinoinnin välitön tuotto oli 4,8 miljoonaa euroa. Tuotto koostuu markkinoinnin kunnille tuomasta verovaikutukseta osaaja- ja asukasmarkkinoinnissa. Lisäksi markkinoinnilla on merkittäviä välillisiä ja kumulatiivisia vaikutuksia kuntatalouteen. Yhtiön liikevaihto oli 1,2 miljoonaa euroa.

Uusi bisnesbrändi ja Lapin asunnot ja työpaikat yhdellä silmäyksellä

Lapin yhteisen bisnesmarkkinoinnin potentiaalinen tavoittavuus oli lähes 6 miljoonaa ja verkkopalvelustamme lisätietoja etsi yli 33 000 henkilöä.
Uudistimme Lapin bisnesbrändin, toteutimme säännöllistä sisältömarkkinointia sekä toimme verkkopalveluumme myös myytävät yritykset. Palvelimme lisätiedoin 11 Lapista kiinnostunutta investoria tai yritystä.

Kiinnostus Lappiin muuttamista kohtaa kasvoi edelleen pandemian aikana.
Lapin osaaja- ja asukasmarkkinoinnin potentiaalinen tavoittavuus oli yli 33 miljoonaa ja verkkopalvelustamme lisätietoja etsi lähes 350 000 Lappiin muuttamisesta haaveilevaa henkilöä. Lappiin muuttaa vuosittain noin 5 000 henkilöä.

Uudistimme Löydä paikkasi Lapista – palvelun, niin että se tuo esille avoimet työpaikat toimialoittain sekä myytävät ja vuokrattava asunnot kunnittain. Uudistuksen tavoitteena oli vaikuttaa muuton esteenä oleviin mielikuviin puutteellisesta asunto – ja työpaikkatarjonnasta. Toteutimme edelleen jatkuvaa sisältömarkkinointia ja jatkoimme Tervetuloa Lappiin – kampanjaa, jossa itsensä ilmiantoi 340 vuoden 2020 aikana kumppanikuntiimme muuttanutta henkilöä.

 

Palkintoja matkailumarkkinoinnille ja elokuva-alan palautunut kysyntä

Matkailumarkkinoinnin tavoitteena oli ylläpitää matkustuskiinnostusta ja kysyntää myös koronakriisin aikana. Tässä onnistuimme; Lappia koskevien, matkailuaiheisten Google -hakujen määrä kasvoi 5% ja Only in Lapland verkkosisältöjen kulutus kasvoi 24% edelliseen vuoteen varrattuna.

Toteutimme jatkuvaa sisältömarkkinointia sekä kampanjointia Remixing Lapland ja Sound of Lapland – teemoilla, sekä merkittävän brändiyhteistyön kodin tuoksubrändi Glade’n kanssa. Matkailumarkkinoinnin potentiaalinen tavoittavuus oli yli 800 miljoonaa. Toteutimme myös markkina – ja kuluttajatutkimuksen Lapin kysyntäpotentiaalista Euroopassa sekä seurasimme tarkasti matkustuskiinnostuksen kehittymistä ja raportoimme siitä kumppaneillemme.

Sound of Lapland kampanjakokonaisuus palkittiin Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa ensimmäisellä sijalla.  Äänimaisema-albumi SCAPES palkittiin erittäin merkittävässä, Vuoden Huiput –kilpailussa Kokemuksellinen muotoilu –kategoriassa Kultahuipulla ja Ääni-kategoriassa Huopeahuipulla.

Vuonna 2020 koronapandemia vaikutti dramaattisesti myös Lapissa kuvattavien tuotantojen määrään. Kysyntä alkoi kuitenkin elpyä kesän jälkeen. Myös elokuvakomssiossa toteutimme säännöllistä sisältömarkkinointia sekä osallistuimme useisiin digitaalisesti järjestettyhin alan markkinointitapahtumiin. Avasimme myös uudistetun digitaalisen lokaatiopalvelun. Elokuvakomssion markkinoinnin potentiaalinen tavoittavuus oli yli 35 miljoonaa.

Lapin elokuvakomissio vastasi 92 erilliseen tuotantokyselyyn. Autoimme tuotantoja lukuisissa käytännön kysymyksissä liittyen esimerkiksi maahan pääsyyn, lokaatioihin, palveluihin, kumppaneihin sekä työryhmään.  Lapissa kuvattiin kokonaan tai osittain 37 tuotantoa, jotka jättivät maakuntaan noin 1,2 miljoonaa € suoraa tuloa.

Merkittävimpiä Lapissa kuvattuja tuotantoja olivat kiinalainen draamaelokuva I Remember, brittiläisen Gino, Gordon & Fred – realityn joulujakso sekä Ivalo (Arctic Circle) –draamasarjan toisen tuotantokauden kuvaukset.

Vuoden 2020 aikana toimintaa rahoittivat Lapin kuntien ja matkailun alueorganisaatioiden lisäksi mm. Metsähallitus, Lapin ELY-keskus ja TE-palvelut, LSHP, Finavia sekä 30 muuta yrityskumppania. Lisäksi House of Lapland toteutti EAKR-hankkeita sekä Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamaa hanketta.

Lue lisää: Tiivistelmä yhtiön toiminnasta 2020

Lisätietoja: toimitusjohtaja Sanna Tarssanen, sanna.tarssanen@houseoflapland.fi, 040 8611 49

Kuva: Harri Tarvainen