Naali Lodgen yrittäjäpariskunta Posiolla
  • Etusivu
  • Business
  • Matkailuyritykset Lapissa asettavat kestävät valinnat etusijalle

Matkailuyritykset Lapissa asettavat kestävät valinnat etusijalle

Korkeatasoisuus ja kestävyys kulkevat vaivattomasti käsikädessä. Lappilainen elämäntyyli ja perinteet ohjaavat tekemään ympäristöystävällisiä päätöksiä matkailualalla.

Thierry ja Catherine Chevillard olivat muuttaneet Ranskasta Suomeen ja etsivät sopivaa paikkaa, jonne he perustaisivat oman yrityksensä. He saivat tietää, että seurakunta oli myymässä Posiolla mökkirakennusta, jossa oli pidetty muun muassa rippileirejä. Pariskunta ihastui ympäristöön, osti paikan ja ryhtyi kunnostamaan rakennusta.

– Halusimme säilyttää rakennuksen olemuksen, Thierry Chevillard mainitsee.

Chevillardit ovat luoneet lämpimän ja vastaanottavan ilmapiirin Naali Lodgeen saapuville vierailleen. Naali Lodge on kaikenkattava majoitus syvällä metsässä Saarijärven vieressä, ja se sijaitsee noin 15 kilometriä Posion keskustasta. Kunnostettuun ja kodikkaaseen mökkiin mahtuu 16 yöpyjää kahden hengen huoneisiin ja neljän hengen perhehuoneisiin. Pariskunnalle oli alusta asti selvää, että he halusivat tarjota kestävää ja korkeatasoista matkailua yrityksellään.

– Se on se, mitä pyrimme täällä tekemään: korkealuokkaisuutta. Posion yksi vahvuuksista on pienet yritykset, jotka perustavat yritystoimintansa korkeatasoisuuden ympärille.

Kestävät ja vastuulliset valinnat voi nähdä kauttaaltaan yrityksen toiminnassa. Niitä ovat muun muassa asennettu maalämpöjärjestelmä, joka lämmittää rakennuksen ja käyttöveden, ja biohajoavat hygienia- ja siivoustuotteet. Naali Lodgen pitämät aktiviteetit järjestetään muiden paikallisten, ja myös vastuullisten, toimijoiden kanssa, kuten huskyajelut Kota-Huskyn ja kalastusretket Posioutdoorsin kanssa.

Koska Chevillardeilla on matkailuyritys pienemmässä mittakaavassa, he voivat antaa asiakkaille laajalti erilaisen kokemuksen suurempaan majoittajaan verrattuna. Sellaiset yksityiskohdat, kuten sama opas ja ryhmä matkaviikon ajan, keskittyminen paikalliseen kulttuuriin ja mahdollisuus tavata paikallisia aktiviteettien aikana, tekevät kokemuksesta persoonallisemman. Ylistävät arviot asiakkailta kertovat kaiken tarvittavan. Jotkut yöpyjistä ovat jopa itkeneet viikon tultua päätökseen, sillä he olivat niin vaikuttuneita kokemuksesta.

Paikalliset yritykset yhteistyössä

Thierry Chevillard on ylpein heidän luomistaan yhteyksistä paikallisiin yrityksiin ja Posion kuntaan. Yksi merkittävimmistä yhteistyökumppaneista on heidän naapurinsa, ravintola Tapio. Yritykset ovat työskennelleet yhdessä alusta alkaen. Kaikki alkoi, kun Naali Lodge etsi ravintolan pitäjää, ja niin Connor Laybourne, Tapion kokki, otti yhteyttä. Heidän arvonsa ja intohimonsa kohtasivat, mikä teki yrityksistä täydelliset kumppanit toisilleen.

Kun ympärillä on muitakin yrityksiä, jotka ovat varmennetusti kestäviä, se tekee asiakkaan kokemuksesta paljon merkityksellisemmän ja sopusointuisemman. Se voi myös olla kasvualusta uusille jännittäville yhteistöille, ja kaiken kaikkiaan, mahdollisuus kasvaa toisistaan. Esimerkiksi pienet aloittavat paikalliset rakennusyritykset kunnostivat Naali Lodgen tilat.

– Kun vastaamme tulee kriisejä, kuten ilmastonmuutos tai pandemia, joita ei voi ennustaa, olen sataprosenttisen varma, että kestävyys on tapa selvitä. Verkostot muiden paikallisten toimijoiden kanssa ovat elintärkeät, Chevillard sanoo.

Hän myös runsaasti kiittää Posion kuntaa, sillä kunta on ollut suuri apu yrityksen tukemisessa. He esimerkiksi avustivat Naali Lodgea ja Tapiota hakemaan ja saamaan Sustainable Travel Finland STF – ja Green Key -ekomerkit.

Ravintola Tapio on saanut ensimmäisen kahden vuotensa aikana mainioita arvosteluja. Ravintola Tapio on saanut ensimmäisen kahden vuotensa aikana mainioita arvosteluja.

Ympäristöystävällisyys on kustannustehokasta

Ravintola Tapio perustettiin, kun Johanna Mourujärvi ja Connor Laybourne muuttivat ulkomailta Posiolle, joka on Mourujärven kotiseutua. He laittoivat merkille, että alueella oli kysyntää ravintolalle juuri samaan aikaan, kun Naali Lodge etsi yhteistyökumppania.

Mourujärvi ja Laybourne ovat työskennelleet Michelin-tähden ravintoloissa Englannissa ja Ranskassa, joten Tapion asiakas voi odottaa maukkaita luomuksia. Pari on ylpeä siitä, että he käyttävät perinteisiä ja kausittaisia ainesosia, jotka ovat melkein täysin paikallisilta tuottajilta. 24-paikkainen ravintola on saanut erinomaiset arviot ja suositukset suomalaiselta medialta. Tapiossa on noin 15–24 asiakasta iltaisin neljä kertaa viikossa, ja he työllistävät lisäkseen kaksi henkilöä.

Mourujärven mukaan heille on erityisen tärkeää tietää käyttämiensä ainesosien kiertokulku: miten ainekset päätyivät lautaselle. He haluavat tukea muita paikallisia, vastuullisia ja kestäviä toimijoita ostaessaan tuotteita. Esimerkiksi Tapion hauki tulee Yli-Kitka-järveltä, luomunauta Ranualta ja gini pienpanimolta Torniosta.

– Me etsimme koko ajan uusia lappilaisia tuotteita.

Ympäristöystävälliset toimet, kuten energian- ja veden kulutuksen säätäminen, voi säästää yrityksen kuluja. Ravintolatoiminnassa asiakkaiden saapuminen vain pöytävarauksin vaikuttaa merkittävästi.

– Koska meillä on pöytävaraukset, me emme tee ylimääräistä ruokaa ja sitä ei mene hävikkiin. Se säästää myös yritystä, ja lisäksi tarjottava ruoka on tuoretta, Mourujärvi selventää, miten kestävät valinnat ovat hyväksi yritykselle.

Ekomerkit auttavat yrityksiä ja kuluttajia

Naali Lodge ja ravintola Tapio ovat olleet ensimmäisten suomalaisten yritysten joukossa ansaitessaan Sustainable Travel Finland STF -merkin Visit Finlandilta. Auttaakseen matkailualaa omaksumaan ympäristöystävällisiä toimia, Visit Finland kehitti Sustainable Travel Finland -ohjelman matkailuyrityksiä ja -kohteita varten.

Molemmat kohteet, Naali Lodge ja Tapio, ovat myös ansainneet Green Key -ekomerkin, joka on erinomaisuuden standardi matkailualan ympäristövastuullisuuden ja kestävyyden osalla. Ekomerkki takaa kestävän toiminnan kolmannen osapuolen varmistuksen kautta, jotta viherpesulta vältytään.

Posio on ensimmäinen matkailukohde, joka on ansainnut STF-merkin. Useimmat Posion kansainvälisen matkailun yrityksistä ovat myös ansainneet merkin.

– Luonto, joka meillä on täällä, liittyy monella tavalla yrityksiin ja yritystoimintaan. Vaikka vastuullisuus ei olisi yrittäjälle selkeää, silti moni toteuttaa omaa yritystoimintaansa arvojensa mukaisesti luonnosta, Posion kunnan elinkeinokoordinaattori Veli-Matti Ruotsalainen kertoo Lapista mainiona ympäristönä kestävälle liiketoiminnalle.

Posion suurin sesonkikausi on kesä, mutta matkakohde on myös ryhtynyt kiinnittämään huomiota talvikauteen ja kansainväliseen asiakaskuntaan. Kunnan matkailukoordinaattori Marja Hannula mainitsee, että alueella on valtavasti potentiaalia kasvattaa kansainvälistä matkailua. Kestävät matkailuyritykset voi myös nähdä terveyden näkökulmasta.

– Luulen, että tässä korona-aikana, matkailuyritykset haluavat varmistua siitä, että uuden maailman säännökset voidaan ottaa huomioon, kuten pienemmät ryhmäkoot. Thierryn ja Catherinen paikka on siinä mielessä hieno, koska heillä turvavälit toteutuvat helposti.

Ympäristön huomioonottavat valinnat ovat osa lappilaista elämäntapaa. Ympäristön huomioonottavat valinnat ovat osa lappilaista elämäntapaa.

Lappilainen elämäntapa on kestävä

Thierry on todella vaikuttunut siitä, kuin paljon he ovat saaneet tukea perustaessaan yritystä. Hänen mielestään yrityksen rakentaminen on paljon helpompaa Lapissa kuin Etelä-Suomessa, sillä yrittäjät ovat hyvin arvostettuja pohjoisessa. Lisäksi hallinnon ja byrokratian kanssa toimiminen näyttää sujuvan sutjakkaasti Suomessa.

Naali Lodgella oli melkein 800 yöpymistä vuonna 2019 ja oli täyteen varattu edellistalvena. Jopa koronaviruspandemian aikana majoituksessa oli yöpymisiä noin 630 vuoden 2020 syyskuun alkuun asti. Chevillardit huomasivat, että heidän täytyi panostaa pidempiin yöpymisiin tuottavuuden kasvattamiseksi, ja he onnistuivat siinä, sillä he nostivat yöpymisten määrää asiakasta kohden.

Chevillardit ovat tällä hetkellä tyytyväisiä yrityksensä kokoon, eivätkä he ole kiinnostuneita majoituksen laajentamisesta, mutta he etsivät edelleen tapoja, miten houkutella kotimaisia matkailijoita luokseen ja kasvattaa kesäkauden yöpymisten määrää. He huomasivat, että suomalaiset, jotka tulevat etelästä, ymmärtävät arvon luonnosta ja kestävyydestä oppimisesta.

Pariskunta haluaa keskittyä yrityksessään palvelun korkeatasoisuuden ja asiakkaiden onnellisuuden ylläpitämiseen. Seisominen arvojensa, kestävyyden ja vastuullisuuden, rinnalla yritystoiminnassa on elintärkeää kaksikolle.

Mourujärvi ja Laybourne haluavat jatkaa palvelunsa ja tuotteensa kehittämistä. Mourujärvi toteaa, että vielä on monia asioita mietittävänä, koska he ovat olleet auki vasta kaksi kesää.

– Vaikka teemme paljon asioita kestävästi, aina löytyy uusia juttuja ja uutta kehitettävää, hän mainitsee.

Mourujärvi huomauttaa, että lappilainen elämäntyyli on jo luonnostaan sisimmässään vastuullinen ja ympäristöystävällinen, mikä johtaa parempien valintojen tekemiseen yritystoiminnassa. Esimerkiksi marjojen ja sienien kerääminen, riistan metsästys ja paikallisten tukeminen ovat tuttua puuhaa lappilaisille.

– Tämä elämäntapa on kestävä. Joten jos oma elämäntapa on jo kestävä, ja sen tuo yritykseen, miten se ei voisi onnistua?