Lapin luonnotuoteala tähtää kansainvälisille markkinoille
Kuvaaja: Rayann Elzein
  • Etusivu
  • Business
  • Lappi-brändi siivittää luonnontuotealaa kansainvälisille markkinoille

Lappi-brändi siivittää luonnontuotealaa kansainvälisille markkinoille

Hyvä tuote myy itse itsensä -ajattelu ei maailmalla riitä. Tuotteen on oltava näyttävässä pakkauksessa ja puhuteltava kohderyhmää aidoilla tarinoilla. Arktisuutta, puhtautta ja turvallisuutta henkivä Lappi-brändi auttaa luonnontuotealan yrityksiä kansainvälistymisessä.

VEEN Waters puhuttelee puhtaalla lähdevedellä

Muotoilu, laatu ja luonnollisuus. Näihin kolmeen sanaan kiteytyy VEEN Waters Finlandin brändin ydin. Yritys vie pullotettua lappilaista lähdevettä Lähi- ja Kaukoitään sekä Venäjälle.

“Strategiamme on keskittyä markkinoihin, joilla ei ole totuttu juomaan paikallista hanavettä, koska se ei ole turvallista terveydelle,” kertoo toimitusjohtaja Aman Gupta.

Gupta painottaa brändäyksen merkitystä, kun yritys havittelee laajanevansa kansainvälisille markkinoille. Erityisen tärkeää on pitää mielessä loppukuluttaja ja hänen käyttäjäkokemuksensa. Brändin arvo tulee tarinankerronnasta ja vuorovaikutuksesta asiakkaan kanssa. Näin brändi erottaa kulutushyödykkeen ainutlaatuisesta tuotteesta.

“Etiketin kieli, paikalliset säännökset ja kulttuuriset normit on pidettävä kansainvälistymisessä tarkasti mielessä. Tärkeää on myös miettiä kuinka brändiviestintä, brändin äänensävy ja identiteetti puhuttelevat kohdemarkkinaa. Esimerkiksi jotkut suomenkieliset sanat voivat olla hieman pelottavia tai vaikeita ymmärtää verrattuna brändinimeen, joka on helppo ymmärtää useilla eri kohdemarkkinoilla.”

Lapin matkailun kasvulla on ollut positiivinen vaikutus VEEN Watersille. “Me olemme lappilainen brändi. Jos Lappi-brändi kasvaa, se lisää myös meidän brändimme tunnettuutta.”

Tornion Panimo ammentaa tarinoita historiasta

Tornion panimon Lójhtu-pullon kyljessä loimuavat revontulet. Kyseessä on Lapin yrteistä ja marjoista käsityönä tislattu gini, joka on palkittu useissa kansainvälisissä kilpailuissa kuten ammattilaisten ehkä eniten arvostamassa International Spirits Challengessä modernien ginien sarjassa.

”Pakkauksella on valtava merkitys sille, tarttuvatko sisäänostajat ja kuluttajat tuotteeseen. Huomio haetaan pakkauksella. Sokkotestinä toteutettu kilpailu kertoo pullon sisällön laadusta”, kertoo toimitusjohtaja ja panimon yleismies Kaj Kostiander.

Tuotteen ulkoasu on kuitenkin vain osa brändiä. Tärkeintä on kokonaisvaltainen mielikuva ja tunteiden herättäminen tarinoilla. ”Jokaisella tuotteellamme on aito tarina, joka liittyy panimon 140-vuotiseen historiaan. Myös Lappi on vahvasti esillä.”

Tornion panimolla on neuvotteluja käynnissä useampaan maahan Euroopassa ja Aasian suunnalla. Suurin onnistuminen on kuitenkin naapurimaassa. Viisi panimon tuotteista, Lójhtu mukaan lukien, on Ruotsin Systembolagetin tilausvalikoimassa.

Arctic Warriors valloittaa maailmaa soturiasenteella

Lapin omista voimayrteistä, väinönputkesta, ruusujuuresta, kuusenkerkästä ja nokkosesta, lappilaista superfoodia valmistava Arctic Warriors on ponnistanut kansainvälisille markkinoille Rovaniemen Narkauksen kylästä. Yritys yhdistää yrttien liittyvän vanhan kansan perinnetiedon nykytutkimuksen tietämykseen Lapin luonnontuotteiden puhtaudesta, aromikkuudesta ja ravinteikkuudesta.

”Nykykuluttajalle ei riitä, että yrtit myydään omatekoisin etiketein paperipussissa. Pakkauksen on oltava visuaalisesti näyttävä ja viestittävä yrityksen tarinaa. Lisäksi yrityksen arvojen, tarinan ja tavan toimia on tultava linjakkaasti esiin kaikessa mitä se tekee. Meillä ne kiteytyvät asiakaskyselymme pohjalta sanoihin luonnollisuus, aitous ja lappilaisuus”, kertoo toimitusjohtaja Ilkka Kauppinen.

Toisin kuin monet luonnontuotealan brändit, Arctic Warriors karsastaa söpöilyä. ”Emme koe sitä omaksemme. Siksi brändiviestintämme on varsin roilokasta ja räväkkää. Olemme säilyttäneet tuotteillamme suomenkieliset nimet. Kerkässä on sopivasti perkelettä!”

Arctic Warriorsin tuotteet ovat laajassa jakelussa ympäri Suomen. Myös kansainvälistyminen on hyvässä vauhdissa. Jälleenmyyjiä on useissa Euroopan maissa ja Japanin markkinoillekin on jo tehty tunnusteluja. Verkkokaupan kautta tuotteita voi tilata ympäri maailman.

”Matkailualalla on tehty loistavaa työtä Lappi-brändin edistämiseksi. Kun kerromme, että tuotteidemme raaka-aineet tulevat Lapista, on niillä jo lähes automaattisesti laatuleima.”