House of Laplandin toiminnan tulokset 2021

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon, Lapin kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo.

Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä.

Vuonna 2021 koronapandemia näkyi edelleen myös House of Laplandin toiminnassa vaikuttaen kansainväliseen matkailuun sekä kansainvälisten sijoittajien sekä tuotantoyhtiöiden kiinnostukseen Lappia kohtaan. Koronapandemia vaikutti vahvasti myös markkinointiin ja toimenpiteitä sopeutettiin vastaamaan poikkeusolojen tarpeita kaikissa ohjelmissa. Vuotta leimasi myös keskustelu yhtiön tulevaisuudesta ja Lapin markkinoinnin tarpeellisuudesta.

House of Laplandin Lapille tuoman näkyvyyden arvo oli vuonna 2021 varovasti arvioituna noin 140 miljoonaa euroa. Markkinoinnin potentiaalinen tavoittavuus oli yli 8 miljardia näyttöä.

Lapin markkinoinnin välitön tuotto kunnille oli 6,4 miljoonaa euroa. Tuotto koostuu osaaja- ja asukasmarkkinoinnin kunnille tuomasta verovaikutuksesta. Lisäksi markkinoinnilla on merkittäviä välillisiä ja kumulatiivisia vaikutuksia kuntatalouteen esimerkiksi kasvavan matkailukysynnän ja tuotantojen alueelle jättämän tulon kautta. Yhtiön liikevaihto oli 1,2 miljoonaa euroa.

 

Kansainvälisesti palkituin suomalaiskampanja ja isoja tuotantoja

Matkailumarkkinoinnin tavoitteena oli tukea toimialan elpymistä kasvattamalla Lapin tunnettuutta matkakohteena sekä kasvattaa Lappiin matkustamista harkitsevien joukkoa. Toteutimme jatkuvaa sisältömarkkinointia sosiaalisen median kanavissa sekä erilaisia kampanjoita. Matkailumarkkinoinnin potentiaalinen tavoittavuus oli lähes 7,7 miljardia näyttöä, keskimäärin viestimme nähtiin 140 miljoonaa kertaa viikossa. Kohderyhmän koko on noin 120 miljoonaa potentiaalista matkailijaa Euroopassa.

Save Salla / Salla 2032 – kampanja sai suurimman kansainvälisen huomion, sen potentiaalinen tavoittavuus oli yli 7 miljardia näyttöä. Kampanjassa Sallan kunta ilmoitti hakevansa vuoden 2032 kesäkisaisännyyttä, mutta ilmoitusta seuranneessa tiedostustilaisudessa paljastettiin, että kysymys olikin ympäristökampanjasta, jolla Sallan kunta haastoi maailman yhä vaikuttavampiin ilmastotoimiin. Kampanjassa ei käyetty ostettua mainontaa. Kampaja toteutettiin yhteistyössä Sallan kunnan sekä brasilialasen mainostoimisto Agencia African kanssa.

Kampanja palkittiin mm. Grand Prix pääpalkinnolla sekä kolmella kultaisella ja kolmella pronssisella leijonalla Cannes Lions mainosfestivaaleilla sekä kymmenillä muilla kansainvälisesti arvostetuilla mainos- ja markkinointialan palkinnoilla. Kampanja on kaikkien aikojen kansainvälisesti palkituin suomalaiskampanja.

Matkailumarkkinoinnin muista toimenpiteistä merkittävin oli  Virtual Lapland – toteutus sekä siihen liittyvä markkinointikampanja. Jatkoimme myös Sound of Lapland – teemaista markkinointia äänialbumi Scapes’n ainestoilla.

Elokuvakomission / Film Friendly – ohjelman tavoitteena oli kasvattaa Lapin tunnettuutta kuvauslokaationa ja profiloida Lappi helposti saavutettavimpana ja monipuolisimpana arktisena kuvauslokaationa. Viestimme nähtiin lähes miljardi kertaa ja keskimäärin yli 18 miljoonaa kertaa viikossa. Kohderyhmän koko on noin 260 000 tuotantopäätöksiä tekevää henkilöä Euroopassa ja USAssa.

Verkkopalvelustamme lisätietoja etsi lähes 100 000 av-alan ammattilaista ja aineistojamme ladattiin yli 90 kertaa. Lisäksi Elokuvakomissio vastasi  73 tuotannon tuotantokyselyihin, joissa autoimme tuotantoja lukuisissa käytännön kysymyksissä liittyen esimerkiksi maahan pääsyyn, lokaatioihin, palveluihin, kumppaneihin sekä työryhmään. Lapissa kuvattiin kokonaan tai osittain 37 tuotantoa, jotka jättivät maakuntaan yli 2 miljoonaa € tuloa. Vuoden merkittävimpiä tuotantoja olivat Hollywood – rahoitteinen toimintaelokuva Sisu, Arctic Circle / Ivalo – sarjan toisen tuotantokauden kuvaukset, kotimainen komedia Napapiirin sankarit 4 sekä mittava kansainvälinen reality-tuotanto.

Ennätysmuutto ja löytöretki Lapin bisnesmahdollisuuksiin

Talent Boost-ohjelman tavoitteena oli vahvistaa mielikuvaa Lapista rohkeiden ihmisten maakuntana, jossa unelmista on helppo tehdä totta, sekä tarjota muuttopäätöstä helpottavaa tietoa ja ohjata kiinnostuneet avoimien työpaikkojen ja asuntojen pariin.

Viestimme nähtiin vuonna 2021 yli  17 miljoonaa kertaa kotimaassa, keskimäärin yli 300 000 kertaa viikossa. Verkkopalvelustamme lisätietoja etsi yli 500 000 henkilöä Ohjasimme kiinnostuneita muuttajia ja työnhakijoita eteenpäin kumppaneidemme sivuille yli 50 000 kertaa. Kohderyhmän koko on noin 1,2 miljoonaa suomalaista.

Lappiin muutti vuonna 9 462 henkilöä, joka on 190 henkilöä enemmän, kun edellisenä vuonna. Välilukuaan kasvatti historiallisesti peräti 6 Lapin kunnista: Rovaniemi, Inari, Kittilä, Muonio, Kolari ja Salla.

Osaaja- ja asukasmarkkinoinnissa toteutimme säännöllistä sisältömarkkinointia, erilaisia rekrytointikampanjoista sekä mm. Muuttokuumetta – kampanjan, jonka tavoitteena oli taklata muuton esteinä olevia mielikuvia.

Business Lapland -ohjelman tavoitteena oli  kasvattaa tietoisuutta Lapista liiketoimintaympäristönä sekä herättää kohderyhmien kiinnostusta Lapin liiketoimintamahdollisuuksia kohtaan sekä ohjata kiinnostuneet liiketoimintamahdollisuuksien pariin.

Markkinoinin kohderyhmän kuuluu 3,5 miljoonaa yrityspäättäjää Euroopassa sekä 95 000 kotimaassa. Viestimme nähtiin vuonna 2021 yli 12 miljoonaa kertaa kotimaassa ja kansainvälisesti. Viestimme nähtiin kohderyhmässä keskimäärin yli 240 000 kertaa viikossa.

Verkkopalvelustamme lisätietoja etsi yli 65 000 henkilöä. Verkkosivujen aineistoja on ladattu 1 500 kertaa. Ohjasimme eteenpäin kumppaneidemme sivuille 5 000 kiinnostunutta kontaktia. Lisäksi palvelimme 15 Lapin bisnesmahdollisuuksista kiinnostunutta sijoittajaa tai Lapista kiinnostunutta yritystä.

Toteutimme jatkuvaa sisältömarkkinointia, eli tuotimme ajankohtaista toimialatietoa, kuten infograafeja, menestystarinoita ja investointikohteiden kuvauksia ja markkinoimme näitä sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi toteutimme Explore the Wild  – kampanjan kolme ensimmäistä osaa. Kampanjassa haimme yritysmaailman vaikuttajia tutustumaan Lapin bisnesmahdollisuuksiin.

Vuoden 2021 aikana toiminnan rahoitus muodostui Lapin kuntien palvelusopimusten lisäksi EAKR-hankerahoituksesta sekä Työ- ja elinkeinoministeriön hankerahoituksesta.

 

Lue lisää: Tiivistelmä toiminnasta 2021

 

Lisätietoja: toimitusjohtaja Sanna Tarssanen, sanna.tarssanen@houseoflapland.fi, 040 8611 49

Kuva: Alexander Kuznetsov